Marockansk granatäpplesallad med rostade rotsaker

I senaste numret av ELLE mat & vin (jan-mars 2014) hade de en artikelserie om den nya, nyttiga supermaten. Jag är inte så mycket för supermat-konceptet men det jag gillar med alla hälsoinspirerade recept under januari månad är att de är så färgglada. :) Så denna vecka ska jag faktiskt testa flera av recepten ur artikelserien om supermaten. Först ut är denna goda sallad. Har förstås fått modifiera den lite från ursprungsreceptet. Jag hade inte kryddblandningen Ras El Hanout hemma så jag gjorde en egen liten kryddblandning med lite liknande kryddor. Receptet var tänkt som en vegetarisk rätt men för att vara snäll med min man planerade jag in en god köttbit till som jag stekte och kryddade med salt och svartpeppar.
 
Ingredienser (ca 3-4 portioner):
1 stor sötpotatis (skalad, i bitar)
2 rödlökar (skalade, i klyftor)
1 stor palsternacka (skalad, i bitar)
2 stora morötter (skalade, i bitar)
1 msk Ras El Hanout (jag gjorde en egen kryddblandning med malen kanel, malen ingefära, malen kardemumma, malen nejlika, paprikapulver och cayennepeppar)
ca 1 msk olivolja
Salt och peppar
 
100 g babyspenat
100 g fetaost
Kärnor från 1 granatäpple (ca 1 dl, finns att köpa frysta också)
(4 msk sherryvinäger)
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Klä en bakplåt med bakplåtspapper. Lägg alla rotsaker i en stor skål och rör ner kryddblandningen och olivolja. Salta och peppra. Lägg upp i ett enda lager på plåten. Rosta i ugnen och rör om då och då i cirka 40 minuter eller tills rotsakerna mjuknat. Låt svalna i 10 minuter. Blanda sedan rotsakerna med spenat, fetaost och granatäpplen (och sherryvinägern). Ringla över lite extra olivolja och salta och peppra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0