Löjromscheesecake.

Nu ska jag äntligen lägga ut receptet på Löjromscheesecake. Receptet ursprungligen kommer från boken mingelmat men vi gjorde lite ändringar.
Ingredienser:200 g malaxlimpa75 g smält smör4 gelatinblad1 dl creme fraiche300 g philadelphiaost1/2 rödlök80 g löjrom eller stenbitsrom1 tsk citronskal + 1 tsk citronsaftsalt och pepparfinhackad gräslök till garnering
Gör så här:
Klä en pajform med löstagbar kant med plastfolie. Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.
Mixa brödet i matberedare och tillsätt det smälta smöret. Tryck ut smulorna i botten på pajformen.
Rör ihop crème fraîche, philadelphiaost, rödlök, rom, citronskal och citronsaft till en kräm. Smaka av med salt och peppar.
Ta upp gelatinbladen ur vattnet, krama ur och smält dem på svag värme med lite av vattnet. Blanda ner det smälta gelatinet i resten av krämen. Bred ut fyllningen över brödbottnen. Låt stå kallt i minst 3 timmar eller tills fyllningen stelnar.
Garnera med gräslök.

Besök.

Sitter på bussen påväg hem från jobbet. Hade egentligen tänkt sluta tidigare då vi får besök ikväll men kom iväg först vid 16. Vackert så. Kom på att jag och min kollega inte kommer att ses på 1 1/2 vecka vilket känns lite konstigt.
Ikväll kommer pappa på besök och stannar till fredag. Vet inte riktigt vad vi ska hitta på. Ska iallafall till sjukgymnast imorgon med knät.
och så har bokrean dragit igång här. blir väl en kokbok iår också. ;)

Inflyttningsfest.

Igår hade vi en inflyttningsfest med mingelmat. Vi bjöd in några av mina kollegor, några av Daniels kollegor och så hade vi finbesök från Norge. Under lördagen gick den mesta av tiden åt till att förbereda maten, men vi hann även med en två-timmars promenad genom stan och så hann Daniel, Mats och Memphis med en sväng till kennelklubben. Idag sa vi hejdå till våra övernattningsgäster och så åkte vi till kennelklubben i 3 h på hundkurs.

Som vanligt glömde vi att ta bilder under kvällen, vilket är synd men tog lite bilder på matresterna iallafall.
Menyn bestod av följande:
* Löjromscheesecake
* Ägghalvor m creme fraiche, rom o rödlök.
* Tunnbrödrullar m renröra
* Champinjoner fyllda m fetaost o soltorkade tomater
* Getostbollar m valnötter
* Ädelostbollar m vindruva o valnötter
* Melon m lufttorkad skinka
* Tomat m mozzarella o basilika

* Vitchokladmousse m passionsfrukt o maränger

Tyvärr tog efterrätten slut men lovade att lägga ut receptet här.
1 dl vispgrädde
1 dl turkisk yoghurt
100 g vitchoklad
passionsfrukt
maränger

Vispa grädden. Smält chokladen. Blanda grädden med yoghurten och chokladen. Lägg i kylen i minst 1 timme. Toppa med passionsfrukt och krossade maränger. Mums!

Kallrökt lax med getostkräm och marinerade grönsaker.

Idag ville jag testa något nytt i matväg. Jag satt och funderade på veckans matsedel och bläddrade i min senast inköpta kokbok. Då hittade jag dethär receptet. Pratade senast igår om hur mycket jag tycker om getost och kände att det skulle vara gott (även om jag åt en rätt med det igår också). Receptet blev en succé mitt i vintern men jag tror att det skulle vara som allra bäst en sensommardag då primörerna är färska och man kan ha färskpotatis. Daniel höjde rätten till skyarna och tyckte att den nästan är lika god som fisksoppan vi åt i fredags.

Ingredienser (4 portioner):

4 msk olivolja

Gör så här:
Potatis.
Sätt ugnen på 225 grader. Skölj potatisen och picka skalen med en gaffel. Lägg dem i en ugnssäker form eller långpanna. Tillaga mitt i ugnen tills de är mjuka (ca 20-30 min, beroende på storlek).
Grönsaker.
Ansa svampen. Ansa och finhacka sellerin. Fräs svampen i olja i en stekpanna 2-3 minuter. Tillsätt sellerin och låt den fräsa med i 1 minut.
Bryt av den nedersta delen på sparrisarna och dela dem mitt itu. Halvera sockerärterna. Koka sparrisarna och sockerärterna  i lättsaltat vatten i en kastrull 1-3 minuter beroende på tjocklek. Spola i kallt vatten.
Dela tomaterna.
Marinad.
Blanda vinäger, senap, salt, dill och gräslök. Vispa i oljan. Vänd ner grönsakerna i marinaden. Låt stå i ca 20 minuter.
Fisken.
Skär bort kanterna på getosten (om det inte är chevré utan kant). Rör osten smidig med creme fraichen, gräslök och peppar. Lägg ut laxskivorna på en skärbräda och lägg en sträng getost på varje. Rulla ihop till avlånga paket och lägg två på varje tallrik.
Servering.
Skär ett kryss i potatisarna och strö flingsalt i öppningen. Lägg potatisen på en tallrik.
Fördela grönsakerna med lite marinad vid sidan om potatisen och lägg på laxen. Servera!

Receptet är taget från boken Fredagsgourmet (Allt om mat) men med några små ändringar.

Ryggvärk och shopping.

Nu har mamma anlänt och vi har redan hunnit med en hel del trots att jag jobbar. I tisdags kom hon till söderhamn och blev hämtad av Daniel. Jag var på middag med jobbet och åt god mat. Vi hade avtackning för några personer som slutar hos oss. Maten var god och denna läckra efterrätt petade jag i mig efter en maffig entrecote.

Igår åkte jag till jobbet men flexade ut till lunch-tid. Mötte upp mamma vid station och så käkade vi lunch på lilla K. Mums! Sen blev det shopping hela eftermiddagen med fokus tyger. Mamma ska hjälpa oss att sy lite gardiner. Det kommer att bli jättefint och vi lyckades hitta ett tyg för halva priset också så det blev inte ens svindyrt. På stan gick vi omkring som 2 stolpar med ont i ryggen. Mamma med ryggskott och jag med...ja jag vet inte vad jag har egentligen men mitt under ett besök igår började det göra ont i ryggen.

Kvällen avslutades med lax till middag och en besviken Linda i soffan då Sveriges mästerkock vår inställt pga fotboll.

Idag blir det heldag jobb och till frissan på kvällen för att trimma pannluggen. Hemma blir det lasagne till middag. :)

Citronmarängkaka.

Nu är vi äntligen färdigflyttade. I torsdags hade vi besiktning av lägenheten i Ljusne och Daniel lämnade ifrån sig nycklarna. Idag hade vi besök av en kollega till Daniel och hennes man. Passade på att baka denna långpannekaka som jag såg en morgon på tv. Den blev riktigt god men jag skulle rekommendera alla att skära lite mindre bitar för den är väldigt söt. Receptet hittar ni på http://www.recept.nu/christina-gyllner/kakor-och-tartor/agg-och-mejeri/lemon-meringue-bars/ och receptet är gjort av vinnaren i hela Sverige bakar. Imorgon ska vi en sväng via kennelklubben på våffel- och tipsrunda och till veckan kommer mamma på besök. Då ska jag försöka flexa ut lite tidigare från jobbet om dagarna. Kanske ska göra stan i Bollnäs för första gången också.Nej nu ska jag börja ladda upp inför kvällens melodifestival. Måste fixa med nån mat och rasta Memphis.