Semestern del 1

Har haft så mycke program så har inte hunnit skriva ett enda inlägg. Eller hunnit och hunnit. Klart jag hade hunnit skriva nånting sent på kvällen eller tidigt på morgonen men jag kände att lite "ledig" tid måste jag få ha också. Så här kommer en sammanfattning av vår vecka i Finland.

Båtresan gick riktigt bra. Var inte fullproppat med folk och vi behövde inte köra upp på rampen med bilen heller, så vi slapp av ganska fort. Jag åt dock en räksmörgås som var bland det värsta jag ätit så de kommer jag aldrig göra igen. Håller mig till dom goda pizzorna. Kände dock inte för en pizza klockan 8 på morgonen. :)
Vi mötte upp Pappa och Sirkka i stan när vi kom iland och så åt vi lunch på Panorama. Sen åkte vi till Vörå, handlade mat och satt å njöt på balkongen. Vi skulle tvätta bilen också men vi hade bara schampo med vax så jag och Sabina fick åka iväg till lantbrukscentralen för å köpa vaxfritt bilschampo. Påväg hem svängde vi förbi en familj som vi känner, eftersom vi hade hört rykten om kattungar. Där blev vi bjudna på glass och jordgubbar så det blev en riktig jackpot. =)
På kvällen grillade vi korv och majs och avnjöt det i solnedgången på balkongen. Efter middag åkte vi å hälsade på Emma & Thomas. Där blev vi bjudna kaffe å glass. Fick även träffa några andra som jag inte träffat på länge. Roligt! :)

På tisdagen var vi till Marinas och Adnan på en kopp kaffe. Sen skjutsade vi Pappa och Sirkka till stan eftersom dom ska på dansbandsveckan i Malung. Jag åkte å klippte mig och färgade håret och Daniel gick till mamma och hamnade ut för blodprovstagning (dock självförvållat). Sen mötte jag upp dom och så åkte vi ut till villan (sommarstugan). Där blev det middag och nåt glas vin.

Marina och Daniel tittar på när Adnan busar med katten.

Gullungen :)

På onsdagen åkte vi in till stan. Jag hade tid vid Mehiläinen. Träffade på Annelie som jag inte sett på evigheter så det var jätteroligt. Hade gärna stannat längre men vi skulle båda på lunch. Blev också stucken av mamma. Mina värden var jättefina trots jag ätit.  Vi käkade lunch med mamma på en asiatisk restaurang. Det var jättegott.
Dagen fortsatte sen med besök hos Farmor och Farfar i Pixne, Faster i Åminne och Mormor och Morfar i Tölby. Alla bjöd på gott att äta. Vi åkte med mommo och moffa till Abc och käkade middag. Kvällen avslutades med bubbelbad, en film och lite brieost.

Daniel och farmor

Farfar med sin favorittröja

å så en bild på en av farmors alla fina blommor.

Fasters hund Panda.

Fasters hund Kalle.

Utsikten i Åminne.

Daniel på båtbryggan.

Mika, Panda och Kalle. Panda var rädd för alla insekter så för att få ut honom på gården var dom tvungen att ta till kopplet. Så fort dom tog lös honom.....sprang han in och gömde sig. Men...

...han var så nyfiken och ville vara med så han stog i dörröppningen och tittade. :)

På torsdagen åkte vi ut till kusin Thomas med familj. Flickorna blev överlyckliga när dom fick nån att leka med och sminka. Vi blev bjudna på en god fisksoppa och kaffe. Här e lite bilder. :)

Resultatet av sminkningen. ;)

På kvällen blev det middag med mamma, freddi och sara ute vid villan.

På fredagen var vi å hjälpte till i festlokalen inför bröllopet. På kvällen åt vi middag med Eirik och Joanna och kvällen avslutades med Harry Potter 3D och en öl efter bion.

Idag ska vi göra några sista ärenden på stan och göra oss i ordning inför bröllopet. Hoppas på en magisk kväll.
På söndag klockan 8 på morgonen går båten mot Umeå. Där ska vi packa med oss några flyttlådor och sen bär det av mot Ljusne och O-ringen.

SEMESTER!

Har avslutat sista jobb-dagen. Nu har jag SEMESTER!!!
Ikväll hade vi pub-afton på jobbet. Tyckte det gick ganska smidigt. Mindre bråk och gnäll än vanligt trots mycke folk. Förstår dock inte varför folk ska köpa en massa 5 minuter innan stängningsdags. Bra pengar för oss men man går å plockar många odruckna flaskor (öl/cider) kan jag tala om. Slöseri med pengar kan jag tycka.... :) (och synd å hälla ut...) ;)

Daniel är ute å dricker öl med vännerna så får se om det slutar med att jag får köra imorgon. ;) Själv sitter jag å lyssnar på lite Nightwish och vilar fötterna. Imorgon bär det iallafall av till Umeå där jag ska försöka packa ihop mitt liv. Sen är vi bjudna på middag till fina Linnéa och hennes Mats på kvällen. Men det får bli en tidig kväll för på måndag morgon klockan 8 går båten från Holmsund.

FINLAND nu kommer vi!! Home sweet home. :)

Snart semester!

Jag lever även om uppdateringen är dålig. Har jobbat måndag-tisdag. I tisdags var vi ut och firade kocken som fyllde 23 år igår. Blev väldigt sent så igår var dagen lite upp och ner. Trevligt hade vi iallafall och jag blev bjuden på riktig champagne. Det är inte varje dag man blir det.... :)
Igår var jag ledig och idag jobbar jag igen. Jobbar nu torsdag-lördag. På lördag har vi pubafton på jobbet så då blir det också sent. Sen åker vi mot Umeå på söndag där vi stannar över natten för att packa ihop lite saker. Ska säga upp lägenheten där till hösten. Sen tidigt på måndagmorgon går färjan över till Vasa och jag har semester i 2 veckor!!!! En vecka spenderas i Vasa med besök hos släkt och vänner och så ska vi gå på bröllop. Sen åker vi till Söderhamn för att delta i O-ringen. Ska t.o.m försöka få Daniel att springa. ;)

Gatufesten: Torsdag-Lördag

Har jobbat, jobbat och jobbat... I torsdags hade vi allsång och det var jättemycke folk. Så innan jag var inne i stan var klockan jättemycke. Men vi gick ut ändå. Gick till en förfest och mötte upp Daniel med kompisar. Fick en skvätt vin och sen fortsatte vi ner på stan. Drack ett glas vin på Svenssons uteservering. Daniel började bråka med bordsgrannen som inte blev så glad när han kallade honom för junior. Han var faktiskt -87a. :)
Sen fortsatte vi till öltältena innan vi gick hem för kvällen. På fredag hade vi räkfrossa på jobbet och återigen blev det en sen kväll innan jag kom ner på stan. Denna gång gick jag och Daniel ensamma ner på stan och tittade på Håkan Hällström (2 låtar), Sahara Hotnights (2 låtar) och Timbuktu innan det blev hemgång. I lördags var de mycke folk på jobbet. Eller egentligen har det varit det alla dagar. Blev en sen kväll igen. När jag kom in till stan mötte jag upp Daniel å hans vänner vid en förfest. Där hade de hållit på ett bra tag. ;) De hade till och med hyrt in en egen Dj. När de gick till Svensson ville inte jag följa med så vi gick till ett öltält istället och väntade på att kapten röd skulle spela. Han var riktigt bra!!
Igår söndag var det otroligt mycke på jobbet och efter en 5 dagars med lite sömn var man ganska sliten. Värmen gjorde ju inte saken bättre och jag tror på allvar att hjärnan la ner verksamheten ett tag. Jag tror dock gästerna tyckte synd om oss eller nånting för vi fick mycke dricks. :)

Idag skulle jag egentligen vara ledig men en tjej ville byta pga av nån kris hemma så lovade att jobba halva dagen för henne. Nu ska jag ner på stan och uträtta lite ärenden. Sen jobbar jag alla dagar innan vi åker till Finland. Snart semester!!!

Gatufesten: Onsdag.

Igår var jag ner på gatufesten igen. Kommer att bli varje dag i veckan faktiskt. Eventuellt lämnar jag hemma ikväll beroende på hur sent jag kommer hem från jobbet. Ikväll var det inget band jag ville se.

Igår mötte jag upp Joanna på stan och så knallade vi omkring. Sen satte vi oss och käkade middag i Invitostält bistro Italiano. Jag åt lax med primörsallad och Joanna tog en pasta. Var okej men ingen höjdare. Man kan väl dock inte förvänta sig så mycket när man äter i ett tält med plastbestick. Sen gick vi till Dalton´stältet och såg på Ständut blakk. Haha, vad bra dom är. Jag fattar inte hur vissa kan vara så kvicktänkta och komma på skämt till publiken.

När dom hade spelat klart gick vi till nästa tält för att sätta oss ner och titta på invigningen och rixfm festival. Där mötte vi upp Monica med sällskap och fick slå oss ner med dom. Det var bra för det hade varit dåligt med sittplatser annar. Skitmycke folk på stan var det. Rixfm-festival var väl sådär. Vi såg eller hörde inte så bra från där vi satt men litegrann ändå. Vissa var bättre än andra. Eric Amarillo med "Om sanningen ska fram" var nästan bäst för där kunde man sjunga med. ;)

Kvällen avslutades med en rundvandring längs området och en Langos.

Idag är det jobb och allsång ikväll. Och som sagt så får vi se om jag orkar ta mig ner på stan eller inte efteråt....

Ett exempel på ett Ständut Blakk-uppträdande.

Gatufesten har börjat.

Nu har gatufesten dragit igång. Igår var jag ute med kollegorna. Satte oss i Daltonstältet och drack rosévin hela kvällen. Kvällssolen var framme till 10-tiden å det var en riktigt härlig kväll! Är lite småshockad över det vackra vädret också. Brukar nästan alltid var skitväder när jag är ledig.

Sitter och taggar igång för ikväll igen. Idag är det gratisdagen på gatufesten. Kommer å vara jättemyckefolk och artister som Jason Derulo, Danny, Eric Amarillo, Broken Door och Loreen m.fl ska uppträda ikväll. Jag ska möta upp Joanna (en studiekamrat) på stan för att käka lite middag och dricka ett glas vin. Blir en lugn kväll för mig eftersom jag ska upp å jobba imorgon + att jag ska ut alla andra kvällar i veckan + att vi har allsång på jobbet imorgon vilket betyder en superstressig kväll.

Sitter å lyssnar på Kapten röd, en av artisterna som ska spela under veckan. Denna låt tycker jag är väldigt bra, har den t.o.m som ringsignal. :)

Kapten röd - Trasig

Chevrégratinerade rotfrukter

Detta är ett enkelt sätt att få i sig mycke grönsaker. Dessutom är det ett perfekt sätt att äta billigt när det är säsong för våra svenska rotfrukter (sensommar/höst). De finns dock året om. Igår åt jag lunch ganska sent och var inte vrålhungrig men ville ändå göra något gott till mig själv, när jag var hemma och njöt av lite ensamtid. Jag började bläddra i några kokböcker och hittade detta recept som en sidorätt. Eftersom jag inte var sugen på någon blodig biff bestämde jag mig för att äta sidorätten som huvudrätt. Passade jättebra!

Ingredienser 1-2port:
4 st Potatisar (jag använde färskpotatis eftersom det är säsong nu, i ursprungsreceptet står mandelpotatis)
1 liten Palsternacka
1/4 dels Kålrot
1 st Morot
2 st Vitlöksklyftor (oskalade)
2 msk hackad färsk Timjan
Salt, Peppar
25 g Smör (smält) + lite olivolja
100 g Chevréost

Salladslök och färsk timjan till garnering

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skär rotfrukterna i mindre men lika stora bitar. Blanda potatis, palsternacka, kålrot och morötter med hela vitlöksklyftor, timjan, smör, olja, salt och peppar på en ugnsplåt/i en ugnsform. Rosta i mitten av ugnen cirka 35 minuter (beroende på hur stora rotfruktsbitarna är, känn efter om de är mjuka). Ta ut ur ugnen och forma till högar på plåten. Strö över chevré och gratinera i ugnen i 10 minuter.

Lägg upp på tallriken, strimla lite salladslök och garnera med det och lite färsk timjan. Smaklig måltid.

P.s. Spana in orginalreceptet HÄR.

Centerchokladmousse

Även om denna efterrätt blev misslyckad så lägger jag upp den. Kanske nån lyckas med den. :) Den smakade ju bra även om det var väldigt stark kolasmak. Kanske blir den fastare i konsistensen om man blandar i lite mörk choklad också. Receptet var iallafall superenkelt (ursprungsrecept kommer från kokboken  halv 8 hos mig och heter Farmor Astrids tobleronemousse).

Ingredienser:
3 dl vispgrädde
200 g choklad

Färska jordgubbar till garnering

Gör så här:
Koka upp grädden. Ta av kastrullen från värmen, lägg i chokladen och låt den smälta.
Låt svalna och ställ i kylen minst en timme.
Vispa med elvisp till en mousse strax före servering. Se till att inte vispa för hårt - då spricker moussen.
Garnera med de färska jordgubbarna. Låt inspirationen flöda!

Tips!
Till ursprungsreceptet serverades en hallonsås till moussen. Kan man testa när det blir säsong för hallon! Recept finns HÄR.

2 rätters

Jag har precis avnjutit en tvårätters middag ensam hemma. Blev riktigt lyckat. Lägger upp bilder nu så kommer recept imorgon för de som är intresserade (nog för att det är väldigt sällan som ni kommenterar nåt så jag vet inte vad ni tycker....).

Ugnsrostade rotfrukter med timjan och getost

Centerchokladmousse (snarare kräm men men gott ändå) ;) med färska svenska jordgubbar.

Nu sitter jag i soffan och tittar på Project Runway. Blir en tidig kväll ikväll tror jag. Känner att ögonen börjar ha svårt att hållas uppe.

Underbar dag.

Har haft en riktigt bra dag hittills. Vi började ju dagen tidigt med tvätt. Sen kom Tommy med släp och så hjälpte jag till att lasta släpvagnen med saker som de skulle ta med upp till fjällstugan. Jag blev lämnad och då gjorde jag mig iordning och tog mig ner på stan. Mötte upp Pernilla (från jobbet) och Kenny (P´s f.d kollega) och så tog vi lunch på O´Learys uteservering. Det var jättetrevligt och maten var god, men jag borde tagit pastan som dom tog för den var riktigt riktigt bra. Själv åt jag en dagens hamburgare. Jag och Pernilla tog även varsin öl till maten. När jag lämnat dom gick jag en sväng via några butiker. Fastnade vid H&M´s rea och fick med mig några plagg hem. Blandannat en fin ljusrosa klänning för 150 kronor. Köpte även ett hårspänne som jag spanat länge på (dock ej på rea). :)

Sen gick jag till myrorna och köpte två böcker (totalt 35 kronor). Den ena var Brott och straff, en klassiker av Dostojevskij, och den andra är Alkemisten av Paulo Coelho. Nu har jag lite sommarläsning.

Jag slutade stadsrundan med lite matshopping. Köpte rotfrukter och chevréost som jag tänkte göra till middag. Köpte även lite grädde, center och jordgubbar som jag tänkte få ihop till lite efterrätt. Hittade ett recept på tobleronemousse som jag skulle göra men jag hittade ingen toblerone i affären så köpte lite center istället. Vi får se om det lyckas ändå!

Ledigt.

Det har blivit många tidiga mornar nu på senaste. I lördags klev vi upp ganska tidigt eftersom Emma&Thomas skulle hinna till RG som gick kl 13 från umeå. Vi åkte till Ljusne för att hämta post, kolla upp boende för familjen på O-ringen veckan och packa ihop lite täcken å sånt. Vi lämnade där över natten och på kvällen blev vi bjudna på fika hos grannarna. Therese hade gjort en jättegod blåbärspaj med vitchokladbitar i. Sen så lekte jag och Lin med barbie och när hon skulle lägga sig var det jag som fick äran att läsa godnatt-saga. På söndagmorgon blev det tidig väckning eftersom jag skulle jobba. Påväg norrut så stötte vi på ett hinder nästan direkt. Det hade stormat under natten så en trädgren hade brustit och lagt sig rakt över vägen. Vi hade inte tid att köra nån annan väg så vi klev ur bilen och försökte dra bort trädet. Som tur var, var det två motorcyklister där också så en av dem kom och hjälpte till.
Det var mycke folk igår på jobbet och jag fick hoppa in i köket. Positivt var att dagen gick jättefort. Mittiallt var klockan kväll, kändes som eftermiddag. Man kanske var lite borta i skallen eftersom man inte hann äta någonting förrän köket stängde klockan 7 på kvällen.
Idag har vi också haft tidig väckning. Tvättid klockan 7.
Idag åker Daniel, Tommy och Micke till fjällstugan också i dagarna 3. Det ska tapetseras och föras upp lite grejjer. Själv är jag ledig i dagarna 3 och ska njuta av det. Dessutom börjar gatufestveckan idag så blir några svängar ner på stan. Ska testa öltälten medans det är lite mindre folk!

Igårkväll satt vi å tittade ¨på Metallicas konsert i Göteborg på tv! Såg mäktigt ut! Här är det nån som filmat en snutt.

Nej nu måste jag till tvätten igen.

Besöket, och mot Ljusne.

Nu har finbesöket åkt hem. Har varit så himla trevligt att ha besök hemifrån. På torsdagen jobbade jag hela dagen så när dom anlände till jobbet så ringde jag Daniel och så kom han å mötte upp dem. På eftermiddagen hade dom kört runt och tittat på Sundsvall och varit via sommarstugan å badat. På kvällen följde Maud och Jonas med från jobbet och så gick vi alla på Jacks och tog varsitt glas.

Igår var det ösregn när vi vaknade. Typiskt väder för mig när jag är ledig. Men vi tog lite sovmorgon och långfrukost och sen gjorde vi oss iordning och gick ner på stan. Eftersom Emma och Thomas kom från Stockholm så behövde dom inte titta på varken kläder eller skor. Istället gick vi på Myrorna där de fyndade några böcker och ett Arabia kärl för 50 kr (Emma sa att i Finland hade kärlet säkert kostat 30-40 euro), Akademibokhandeln och Cervera bland annat. När magen började kurra käkade vi mat på BiteLine. På kvällen bakade jag och Emma en chokladmarängpaj och så såg vi på film.

Nu är jag och Daniel påväg till Ljusne. Vi ska åka och kolla posten och hjälpa grannarna med något tekniskt. :)

Chokladmarängpaj

Emma&Thomas vid BiteLine

Grabbarna grus vid datorn.