Födelsedagstårta.

Har firat lite födelsedag sen sist och gjort några tårtor. :) Den övre tårtan är fylld med vitchokladmousse och blåbärsgrädde och den nedre är fylld med rårörd jordgubbssylt och grädde. Iår hade jag inte så mycket tid och inte heller lust att slå igång ugnen och baka tårtbotten så den är faktiskt köpt. Och bra gick det också. :) Tyvärr är bilderna inte de finaste men tårtorna var goda. ;)

Sallad på vattenmelon, fetaost, röda linser och basilika.

Igår när Daniel hade föreläsning inne i stan passade jag på att ordna med lunch så ha  kunde komma hem och äta. Inte ofta jag kan göra det men hade ju semester ännu då. Hittade detta recept på Allt om Mat's hemsida.

Ingredienser:
salt
peppar

Gör så här:
Koka linserna enligt anvisning på paketet.
Dela vattenmelonen i kuber och lägg dem på ett fat. Om man vill kan man steka dem lite snabbt.
Blanda linser, fetaost och basilika och smaksätt med olja, vinäger, salt och peppar. Häll blandningen över vattenmelonen och blanda försiktigt. Strö över pumpakärnorna.

Jag serverade denna sallad med en köttbit och lite surdegsbröd. Den fick godkänt av Daniel trots linserna. ;)

Bröllopsresan.

Nu börjar semestern lida mot sitt slut och det är dags att börja återgå till vardagen och jobbet. Sommaren har bjudit på riktigt fint väder under juli och augusti månad och jag älskar det men för Memphis har det varit lite väl varmt.

Under semestern har vi bl.a. hunnit vara iväg på bröllopsresa. Vi åkte en vecka till Kreta i slutet av juli och vi hade det riktigt härligt även om det kändes fånigt att åka till värmen i Grekland när det var 30 grader hemma i Sverige också. Detta kommer att bli ett långt inlägg med mycket bilder från resan. :)

Vi började resan med att bila ner till Arlanda. Jag var ganska tacksam över att vi hade valt bil eftersom jag helgen innan åkte tåg ner till Arlanda och missade flyget pga. förseningar. Bilen parkerade vi på lågprisparkeringen och tog bussen in till Sky city. Hur smidigt som helst. På Arlanda lyxade vi till det med en hotellnatt eftersom flyget gick tidigt morgonen efter. Hade i bokningen angivit att vi skulle iväg på bröllopsresa och när vi skulle checka in på hotellet hade de en lite överraskning åt oss. De hade nämligen uppgraderat vår bokning till en svit och på rummet väntade ett fint fruktfat och lyckönskningar. Rummet var mycket fint men 2 rum och en hörna med en kaffemaskin kändes dock lite väl överdrivet när vi bara skulle sova några timmar. ;)På morgonen var det väckning kl. 5.30 och vi gick direkt och checkade in väskorna. Sen gick vi tillbaka till hotellet och åt frukost innan vi gick till gaten. Frukosten på hotellet var en av de bättre jag ätit med bl.a. surdegsbröd och smoothies på buffén.

Utsikten från hotellrummet.

Flygresan tog ca 3½ timme och inga förseningar förekom. Vi flög till Heraklion. Jag hade köpt extra benutrymme till oss i förväg och det var Daniel mycket tacksam över. Det enda störomomentet var en liten unge som skrek lite väl mycket. När vi kom till flygplatsen och skulle hämta ut väskorna var det trångt, mycket folk och varmt. Som tur var kom våra väskor och vi kunde gå ut och leta upp vår buss som skulle ta oss till Rethymnon och hotellet. Daniel blev inte så lycklig när den skrikande ungen skulle ta samma buss som oss. Skrikandet fortsatte en bra stund in på den 1½ timme långa resan. Vi blev väldigt glada när de klev av vid ett annat hotell än vårat.

På hotellet blev vi väl omhändertagna och bjudna på en välkomstdrink innan en man hjälpte oss med väskorna och visade oss till hotellrummet. Vi gick snabbt  iväg, utan att byta kläder och letade oss lite lunch eftersom vi var vrålhungriga då vi valde att inte köpa mat på flygresan. Vi hittade en mysig restaurang med fin utsikt alldeles bredvid hotellet.

Hotellet vi bodde på heter Sentido Aegan Pearl och var ett relativt nybyggt (2009), femstjärnigt designhotell. Hotellrummen var fina och fräscha och hotellet hade allt vi behövde. Vi hade valt halvpension och åt både frukost och middag på hotellet. Ofta åt vi även luncherna där som man kunde köpa i en snackbar bredvid poolen. Vi gjorde inga större utflykter utan spenderade dagarna vid poolen eller nere på stranden. Systerhotellet bredvid hade ett spa som vi fick använda också och jag unnade mig och köpte både en manikyr och en Choco-cacao body treatment.

Utsikten från hotellrummet.

Vi har njutit av god mat hela resan och nedan följer några smakprov. :) På frukost- och middagsbuffén fanns en kock som stod och stekte ägg respektive kött/fisk/fågel varje dag.

Och så lite bilder från stranden och poolen.. :) Vi spenderade faktiskt de flesta dagarna vid poolen för på stranden var sanden så het så man brände fötterna ganska illa om man inte hade skor på sig. På poolområdet var det en man som hade lite gruppass varje förmiddag, bl.a. vattengympa, pilates och typ bodybalance. Jag deltog i vattengympan. :)

En vecka gick väldigt fort och helt plötsligt var det dags att checka ut och åka hem. När vi kom till flygfältet och skulle checka in väskorna tog vi oss inte ens in till flygfältet då det var så mycket folk. Istället fick via köa utanför i värmen. Resten av tiden innan vi satte oss på flyget var ganska kaotiskt med mycket folk och värme. På flyget fanns självklart den skrikande ungen med men hon var lite lugnare på hemresan även om vi säkert fick höra på hennes starka pipa i minst 30 minuter vid både start och landning. Hon ville inte sitta fastspänd och skrek rakt ut i protest. Stackars föräldrar och alla som satt nära.

Vi har haft en riktigt lugn och skön bröllopsresa med sol och bad och massa god mat. Tack alla som sponsrade resan genom bidrag. :)