Vårt bröllop ur mina ögon, del 7: Blommorna, dekorationer och detaljer

Blommorna har alltid varit viktigt för mig. Jag har planerat min brudbukett sen jag sommarjobbade som florist som 15-åring. Då kommer jag ihåg att jag aldrig skulle kunna ha en bukett med vita blommor eftersom jag tyckte det var tråkigt. Då var jag väldigt mycket inne på mörka och exotiska färger. För nåt år sen var jag väldigt mycket inne på helvit bukett. Jag tyckte det var så snyggt med vita kallor i en bukett. Sen blev det populärt och var och varannan brud hade vita kallor i en bukett. När jag skulle välja ut min brudbukett hade jag väldigt mycket problem eftersom jag tycker så mycket är så fint. Till slut blev det vita orkidéer, eftersom jag älskar orkidéer och för att det skulle symbolisera vår förlovningsresa till Thailand, röda rosor, eftersom vi hade färgtema rött och vitt, samt murgröna eftersom det är min favoritgrönväxt. Jag valde en droppformad bukett eftersom jag tycker att det är ganska snyggt till långa personer som kan bära upp det. Blommorna och buketterna gjorde Carina på Florina i Solf. Jag blev supernöjd. Bordsdekorationerna köpte vi blommor till och så fixade mina hjälpredor med det medan jag var iväg på manikyr. ;) Jag ville inte ha samma blommor till bordsdekorationerna som jag hade i buketten och därför valde jag röd gerbera, som är ytterligare en favorit och som jag tycker gör sig snygg ensam.
Denna bild hade jag som inspiration när jag försökte förklara hur jag ville att min bukett skulle se ut för floristen. Såhär blev ju slutresultatet:
 

Daniels corsage bestod av orkidé och murgröna medans hans marskalker fick en röd ros och murgröna. Mina tärnor fick små buketter med röda rosor och murgröna.

Till bordsdekoration köpte mamma glasskålar som vi fyllde med cellofan-papper och vatten och toppade med en gerbera. Nedan är först den som vi provade och sen de som fanns på bröllopet. Från dessa drog vi ut murgröna över bordet ringlandes från glasskålen. Varje gäst fick också ett programblad och en liten presentask med några godisar samt ett bordsplaceringskort.
  
Bakom honörsbordet där jag och Daniel satt hade det hängts upp en gardin för att skymma kaminen som står bakom bordet. På gardinen hade man fäst ett hjärta av murgröna. På duken framför bordet hade man klippt till ett hjärta i rött och skrivit våra bordsplaceringskort. ;)

När jag satt och letade efter hur man skulle dekorera festplatsen och borden hittade jag många fina idéer med roliga detaljer. Tyvärr hade jag inte tid och råd att få till alla detaljer som jag ville få till men nedan följer några detaljer som vi hade på vårt bröllop. :)
 
Båda ländernas flaggor.
 
Ballonger i färgtemat.
 
Våra vänner hade knåpat ihop en tipsrunda som gästerna fick gå innan maten.
 
Vi hittade ett brudpar till tårtan i passande tema. ;)
 
Mats hjälpte oss med fina vägbeskrivningsskyltar.
 
Vi hade trycksaker i färgtemat rött och vitt. Här bordsplaceringskarta och brudparets bordsplaceringsskylt.
 
Vi hade filtar för de frusna....
 
...och skor för de med skavsår.
 
Och så hade vi en gästbok som vi hade gjort om till en lite mer personlig variant. :)
 
 
Och dansgolvet hade vi dekorerat med risbollar i taket och i fönstren. I lokalen där vi hade dans hade vi även baren där man kunde köpa förfriskningar och så kunde man sätta sig ute på altanen och lära känna lite nytt folk.
 
I en annan byggnad hade våra föräldrar ordnat ett bildspel som rullade hela kvällen med bilder från vår uppväxt och vår tid tillsammans. Det var väldigt uppskattat. Det var även där som kvällen avslutades abrupt när någon ropade ut att sista bussen var på plats.....
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Så fina bilder i din serie om ert bröllop! Vi skulle kunna ta en skypedate.. i helgen?

2013-09-30 @ 21:39:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0