Kallrökt lax med getostkräm och marinerade grönsaker.

Idag ville jag testa något nytt i matväg. Jag satt och funderade på veckans matsedel och bläddrade i min senast inköpta kokbok. Då hittade jag dethär receptet. Pratade senast igår om hur mycket jag tycker om getost och kände att det skulle vara gott (även om jag åt en rätt med det igår också). Receptet blev en succé mitt i vintern men jag tror att det skulle vara som allra bäst en sensommardag då primörerna är färska och man kan ha färskpotatis. Daniel höjde rätten till skyarna och tyckte att den nästan är lika god som fisksoppan vi åt i fredags.
 
Ingredienser (4 portioner):
8 stora skivor kallröxt lax
150 g chevreost
3 msk lättcreme fraiche
1 msk finhackad gräslök
Nymald vitpeppar
 
12-16 små potatisar, gärna mjölig sort
Flingsalt
 
125 g champinjoner
2 stjälkar selleri
olivolja
200 g grön sparris
100 g sockerärter
12 små kvisttomater
 
1 msk balsamvinäger
2 tsk dijonsenap
1 tsk salt
1 msk finhackad dill
1 msk finhackad gräslök
4 msk olivolja
 
Gör så här:
Potatis.
Sätt ugnen på 225 grader. Skölj potatisen och picka skalen med en gaffel. Lägg dem i en ugnssäker form eller långpanna. Tillaga mitt i ugnen tills de är mjuka (ca 20-30 min, beroende på storlek).
Grönsaker.
Ansa svampen. Ansa och finhacka sellerin. Fräs svampen i olja i en stekpanna 2-3 minuter. Tillsätt sellerin och låt den fräsa med i 1 minut.
Bryt av den nedersta delen på sparrisarna och dela dem mitt itu. Halvera sockerärterna. Koka sparrisarna och sockerärterna  i lättsaltat vatten i en kastrull 1-3 minuter beroende på tjocklek. Spola i kallt vatten.
Dela tomaterna.
Marinad.
Blanda vinäger, senap, salt, dill och gräslök. Vispa i oljan. Vänd ner grönsakerna i marinaden. Låt stå i ca 20 minuter.
Fisken.
Skär bort kanterna på getosten (om det inte är chevré utan kant). Rör osten smidig med creme fraichen, gräslök och peppar. Lägg ut laxskivorna på en skärbräda och lägg en sträng getost på varje. Rulla ihop till avlånga paket och lägg två på varje tallrik.
Servering.
Skär ett kryss i potatisarna och strö flingsalt i öppningen. Lägg potatisen på en tallrik.
Fördela grönsakerna med lite marinad vid sidan om potatisen och lägg på laxen. Servera!
 
Receptet är taget från boken Fredagsgourmet (Allt om mat) men med några små ändringar.

Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej Linda!

Jag jobbar för receptsajten Hittarecept.se och jag har sett att du har goda recept på din blogg :) Titta gärna förbi på vår sajt där du hittar tusentals recept från svenska bloggar och sajter. Kolla också på ”Matbloggstoppen" http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen.

Vill du vara med och få dina recept visade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta!

Med vänliga hälsningar,

Emilie
Hittarecept.se/

2013-02-27 @ 11:17:16
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0