Vårt bröllop ur mina ögon, del 2: Planeringen.

Att planera bröllop kan ta olika lång tid beroende på hurudant bröllop man har tänkt sig. Vi har funderat på bröllop i princip sen vi förlovade oss för 3 år sen. Vi har funderat på vad vi tar med oss från bröllop vi varit på och så har vi pratat om vad vi vill prioritera och vad som inte är så viktigt för oss.  Jag kan även erkänna att vi lärt oss mycket om vad vi inte vill ha och vad som är viktigt att tänka på för att undvika vissa situationer. :) Men den aktiva bröllopsplaneringen skulle jag uppskatta drog igång ca 1 år innan själva bröllopet.

 

Det första vi gjorde det var att bestämma att vi ville ha bröllopet i Finland. Och då föll valet av festplats ganska naturligt genom att mamma och hennes man driver en konferensanläggning i skärgården en bit utanför Vasa. Många gånger har jag pratat med mamma på skype och hon har frågat om vi bestämt datum. Till slut började det nästan bli panik då fler och fler helger blev uppbokade av andra brudpar. Till sist bestämde vi oss för en helg nära midsommar, eftersom vi ville ha det ljust så länge som möjligt under kvällen. Vi preliminärbokade festplatsen den 6 juli 2013.

 

Efter att vi hade bestämt datum började jag på allvar bläddra i bröllopstidningar och läsa bröllopsbloggar för att samla mer inspiration. Dock gick det i vågor. Ena veckan var jag väldigt produktiv för att sen inte röra en tidning på flera veckor. När vi skickade ut ”Save-the-date-korten” tillsammans med julkorten 2012 hade vi fortfarande inte gjort något mer än bokat festplats och läst massor av tidningar. Ja och gjort en gästlista förstås…

 

I början av 2013 var vi på en bröllopsmässa i Sundsvall för att få inspiration att på allvar sätta igång med planeringen. Tyvärr gav den inte så mycket mer än att jag kom hem med ytterligare tidningar att gå igenom. Det stora genombrottet i planeringen skedde under påskhelgen när vi var hemma i Finland, 3 månader innan Dagen D. Då gjorde vi ett ryck och bokade kyrka, florist, konditor, transport, köpte ringar och min klänning. Jag hann även boka frisör och make-up. Efter det fick vi fart och det började rulla på. Jag tror vi blev motiverade av att allting gick så smidigt. Efter det fick jag planera via telefon och internet. Många saker köpte jag på nätet, som gästbok, paraply, dekorationer, brudparet till tårtan m.m. Under en helg i Stockholm hittade jag mina skor och Daniels kläder var vi och prövade i Sundsvall.

 

Jag måste erkänna att det var ganska tungt att planera allting på distans och samtidigt jobba heltid + pendla. Men under bussresorna hade jag mycket tid att skriva listor på saker som skulle göras. Och sen hade jag stor hjälp av mamma och personalen på Kalles Inn som fanns på hemmaplan.

 

Inbjudningskorten fick vi iväg i början av maj och sista anmälningsdagen var i början av juni. Nu började det kännas på allvar.

 

Bland det som tog mest tid att planera och bestämma var faktiskt menyn och festprogrammet. I övrigt tyckte jag att det flöt på ganska bra. När vi gick på semester till midsommar var det bara 2 veckor kvar till bröllopet och mycket att ordna med, men det var 2 veckor med inget jobb och fullt fokus på festen. När vi anlände till Finland firade vi midsommar först i lugn och ro men sen hade vi fullt program på agendan och saker som att träffa präst, kantor, sy om klänning, provsmaka tårta, bestämma alla dekorationer och blomsterarrangemang, göra bordsplacering och dekorera festlokal m.m skulle hinnas med. Här hade vi fortfarande inte bestämt menyn heller.

 

När det var 2 dagar kvar till bröllopet var jag totalt slut och när de ringde från spa´t och avbokade manikyren pga sjukdom bröt jag ihop av utmattning. Inte för att det var så viktigt att få naglarna fixade utan mer för att det var droppen som fick det att rinna över av saker som skulle fixas. Som tur var så har jag en sån underbar och fantastisk man som såg på mig att jag inte orkade mer, så han tog tag i saken på en gång och fixade en ny tid till mig på ett annat ställe. Efter det behövde jag nästan inte tänka på bröllopsplanering längre då det blev möhippa resten av torsdagen och under fredagen fick jag naglarna fixade och sen åkte jag inte ut till festplatsen något mer innan festen efter vigseln. Det var precis vad jag behövde för att vara pigg, kry, glad och lycklig under hela lördagen. ETT STORT TACK till alla som var så otroligt duktiga och gjorde klart det som jag inte orkade och hann slutföra.


Kommentarer
Postat av: Sabinas foto

Åh, men hur gick det med fotograf egentligen då? Fick ni tag i någon till slut?

Svar: Vi hade syrrans kompis som följde med under dagen och sen hade vi bokat porträttfotografering i en studio.
Lindas Gott&Blandat

2013-08-02 @ 19:17:12
URL: http://sabinasfoto.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0