Hallonmuffins med smak av apelsin.


Dessa muffins blev till när jag snabbt ville slänga ihop något sött av sånt som jag hade hemma till ett fika. Jag kollade igenom kyl, frys och skafferi och hittade bland annat ägg, hallon och apelsinjuice. Utgick ifrån grundreceptet på muffins i Vår kokbok men hade bara 2 ägg hemma så minskade receptet till 2/3 av mängderna. Jag tillsatte hallon samt bytte ut vatten mot apelsinjuice och vips hade jag riktigt saftiga och goda muffins!! :)

Ingredienser (10 st mellanstora muffins):
130 g smör (rumstempererat)
2 dl strösocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2/3 dl apelsinjuice
Färska eller frysta, tinade hallon

Gör så här:
Vispa smör och socker poröst med el-visp eller assistent. Tillsätt ett ägg åt gången. Rör ner apelsinjuicen. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör sen ner det i smeten. Fördela smeten i muffinsformar, fyll till 3/4. Tryck ner 2-3 st hallon i varje muffins. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 10-20 minuter beroende på hur stora muffinsformar du använder (Jag gräddade i 15 minuter). Låt muffinsarna svalna på ett bakgaller.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0