Trevlig lilla-jul alla!


Lillajul är en finsk tradition. En förberedande helg inför den stora julhelgen. Jag kommer ihåg att vi hade en liten julgran som vi pyntade och vi fick små julklappar. Dessutom på kvällarna brukade vi springa runt på byn och kasta in julkort hos folk. Precis som små tomtenissar så fick vi inte visa oss och man skrev heller aldrig vem julkorten kom ifrån. När man blev äldre tonåring var lillajul bara ett tillfälle att festa.
Idag klev jag upp när jag vaknade vid 8 och skar upp pepparkaksdegen jag gjorde igår kväll. Har gräddat 3 plåtar med skurna pepparkakor, fotograferat dem, druckit kaffe, tittat på Nyhetsmorgon och Harry Potter på tv och väntat på att Daniel ska vakna. Ute skiner solen och det är klarblå himmel. Tror jag ska ta en långpromenad idag. Ser dock att det blåser ganska mycket. Tydligen är det stormbyar i fjällen och imorgon är det påväg hitåt med regn eller snö, och vi som ska till Gävle. Håller tummarna för att det är körbart väder så vi kan åka. I värsta fall får vi väl ta tåget.....

Här nedan har ni lite bilder under "bakningens" gång, glömde dock att ta bilder igår. Hoppas ni testar baka dessa för det är superenkelt och nästan lika gott som vanliga pepparkakor. :) Receptet hittar ni HÄR!


Smaklig lillajul önskar vi från Skiljarvägen!


Kommentarer
Postat av: tina

Jag känner att min (finska) mamma har blåst mig på det här med lilla jul!

2011-12-03 @ 19:43:00
URL: http://www.pickipicki.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0