Baconlindad kycklingfile fylld med ädelost.


Igår firade vi fem år tillsammans. Eftersom vi var i Finland i helgen och åker till Stockholm nästa helg blev denhär dagen en lugn hemmakväll med god mat och lite vin/öl. När jag var påväg till affären mötte jag på Daniel som hade slutat tidigare från jobbet och hade svängt in via affären för att köpa lite blommor till mig. =) Vi handlade tillsammans och åkte hem och tillagade middagen. Och oj så god mat vi lagade. Jag måste få skryta lite för vi blev nästan lite imponerade själva. Kycklingen blev så saftig, perfekt tillagad, och osten var verkligen pricken över iet. Förutom en utomordentligt god middag kollade vi på några avsnitt av The big bang theory säsong 5. En supermysig kväll tillsammans helt enkelt med god mat och några avsnitt av vår gemensamma favoritserie. Kan det bli bättre?

Ingredienser (4 port):
4 st Kycklingfiléer
2 paket Bacon
1 paket Kvibille grädd ädelost
Lite olja eller smör

Potatis
Morötter
Rapsolja
Salt&Peppar

Valfri Sallad

Ev. Någon sås om man vill ha. Det behövdes inte eftersom kycklingen var saftig och osten ger lite "såsig" känsla, men vi hade lite bernaise till.

Gör så här:
Skala potatis och morötter. Skär i mindre bitar/klyftor. Lägg i en ugnsfast form. Häll över lite rapsolja, salt och peppar. Blanda om med händer eller nåt redskap. In i ugnen på 200 grader till de är lagom mjuka (tiden beror på storleken men cirka 30-40 minuter). 

Putsa kycklingfiléerna om det behövs. Skär en liten ficka i den tjockare delen. Skär osten i 4 bitar eller eventuellt fler mindre bitar. Stoppa in osten i fickorna på kycklingen. Linda med 3-4 skivor bacon per kycklingfilé. Stek i en stekpanna i lite olja eller smör så att filéerna får lite färg. Lägg i en ugnsfast form och stek klart i ugnen (innertemperatur 72 grader eller ta ut dem och skär lite i den tjocka delen för att kolla så de inte är rosa).

Gör en härlig sallad.



Baconlindade ädelostfyllda kycklingfiléer med ugnsrostade rotfrukter, ruccolasalladsmix och bernaisesås. Till efterrätt blev det kaffe och varsin stång Toblerone Fruit&Nut, som vi köpte på Helsingfors flygfält.


Och min vackra blombukett som jag fick. Den innehöll självklart min favoritsnittblomma Gerbera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0