Muffins med vanilj- & hallonsmak

Idag fick vi fint fikabesök från Uppsala och eftersom jag tycker om att ha något att bjuda på till kaffet så ställde jag mig och spontanbakade fikabröd. Det tråkiga med receptböcker är att man sällan har alla ingredienser hemma när man får för sig att spontanbaka så dessa muffins fick bli lite "man tager vad man haver-muffins". ;)

 

Ingredienser:

2 st Ägg

2 dl Strösocker

50 g Smör

1 dl Mjölk

1½ tsk Bakpulver

2 tsk Vaniljsocker

1½-2 dl Hallon (frusna, tinade)

 

Gör så här:

Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken. Vispa ägg och socker vitt och pösigt med en elvisp. Häll mjölk-smöret, vaniljsocker och hallonen i ägg-sockerblandningen. Blanda vetemjöl och bakpulver i en separat skål och häll sedan ner det i smeten.

Lägg muffinsformar på en plåt eller ställ dem i hålen på en muffinsplåt. Fyll formarna till 3/4 delar och grädda mitt i ugnen i 10-20 minuter (beroende på hur stora muffinsformar ni använder). Jag gjorde 12 muffinsar (smeten hade räckt till 13-14 muffinsar) och gräddade i 15 minuter.

Servera gärna med lite vispad grädde och dekorera med hallon.


Kommentarer
Postat av: Elina

De ser goda ut! :-)

2011-01-07 @ 09:11:00
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Linda

Mmm, de var väldigt goda! :) Sött med lite syrligt inslag från hallonen!

2011-01-07 @ 09:23:49
URL: http://lindasgottochblandat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0