Bulgarisk linssoppa!!

Dethär är en rätt som jag smakade första gången när vi hade kursen "Livsmedelsvetenskap och matlagningsteknik". Jag kommer ihåg att vi åt rätten den dagen när vi bakade bröd. Det var SÅ gott tillsammans med nybakt bröd. Denhär soppan fick mig att börja tycka om linser.. Det är en bra soppa eftersom den är:
  • Nyttig
  • God
  • Billig
  • Snabblagad (Röda linser)
  • Man kan göra storkok
  • Nästan som en ny soppa varje gång eftersom man aldrig får den exakt som förra gången. Okej, det kan bero på att jag aldrig kryddar med kryddmått. :)
  • Kommer ni dietiststudenter på något mer?? :)
Jag tror att alla mina f.d klasskompisar har gjort denna soppa hemma minst en gång. :)
Receptet kommer från "Vår kokbok", men jag lägger upp dethär ändå ifall det är någon som inte har tillgång till kokboken. 




Bulgarisk linssoppa med en klick persilje-cremé fraichè.


Ingredienser:
2 dl Gröna eller röda linser
2 Gula lökar
1 msk Olja
1 liter Vatten
2 st Buljongtärningar
1 msk Paprikapulver
1 tsk Salt
1-2 st Lagerblad
1-2 st Vitlöksklyftor
1 burk (ca 400 gram) Tomater (eller krossade tomater)
½ tsk Socker
½ tsk Vinäger
(½-1 tsk stött Timjan)

Gör så här:
Skölj linserna väl. Skala och finhacka löken. Fräs den mjuk i oljan i en gryta. Tillsätt vatten, buljongtärningar, linser, paprikapulver, salt, lagerblad, pressad vitlök och tomater med spad.
Koka under lock på svag värme tills linserna är mjuka, gröna linser 30-40 minuter, röda linser 8-10 minuter. (De röda linserna blir gula efter kokning.)
Smaka av den färdiga soppan med socker, vinäger och eventuellt mer kryddor. Späd med lite vatten om soppan verkar tjock.

Servera gärna med nybakt bröd och ost samt en klick cremé fraichè (som på bilden ovan)!!

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Mums! Dags att skaffa sig en stooor gryta, för storkok ;)

2010-09-15 @ 10:18:51
Postat av: sabsa

nu kokar jag den, upp till bevis då om den e bra:) Fast ja har ingen creme fraiche så de e ju lite synd!

2010-11-12 @ 18:58:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0