Valborgsmaten!! - Grillade marinerade grönsaker och mango-bönsallad...

Grillade, marinerade grönsaker
På grillen på valborg hade jag marinerade grönsaker. Grönsakerna jag marienarde var:

Zucchini
Paprika
Champinjoner

Som jag hackade i mindre bitar och stoppade i en plastpåse. Därefter hällde jag på marinaden som var:

½ dl Olivolja
½ dl Citronsaft
1-2 Vitlöksklyftor (pressad)
1 Röd chili (finhackad)
Salt
Peppar

Jag använde mig av halv sats eftersom jag bara gjorde grönsaker till mig själv.
Till dessa serverade jag en mango-bönsallad vars recept jag har fått av Daniels mamma. Dock är detta bara från minnet och så har vi modifierat lite efter alla de gånger vi har gjort denna goda sallad!!

Mango-bönsallad
1 Mango
1 Burk blandade bönor
3 Tomater
1 Röd Chili (finhackad)
½ Kruka färsk Koriander
Saften från ½ Lime
(1 vitlöksklyfta)
(Fisksås)
Salt
Peppar
Olivolja

Spola bönorna under rinnande vatten och låt rinna av i ett durkslag. Skala mangon och skär i så stora bitar som du vill ha. Skölj tomaterna och hacka i så stora bitar du vill ha. Skölj chilin och skrapa bort fröna från mitten om du inte vill ha med dem i salladen, finhacka! Blanda allt i en skål.
Finhacka koriandern och rör ner i salladen. Häll över limesaften. Smaka av med salt, peppar, vitlök och fisksås. Ringla över olivolja och servera!

(Vitlök och fisksås tillhör inte orginalreceptet därav inom parentes och kursivstil)


Som tur var fick jag lite Tzatsiki av en snäll vän som hade lite överflöd! Det var jättegott! Så ett tips är att göra någon form av kall sås till, exempelvis Tzatsiki!
Både de grillade grönsakerna och bönsalladen är väldigt goda som tillbehör också så det passar perfekt till om man grillar en god köttbit.

Jag försökte ta en bild på maten men den blev inte så lyckad! =) Lägger upp den iallafall!
Smaklig måltid!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0