Mammas mockarutor <3

MAMMAS MOCKARUTOR
Ingredienser:
3 st ägg
3 kkp socker
225 g smör eller margarin
2,25 dl mjölk
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
1 ½ msk kakao
4 ½ kkp vetemjöl
Glasyr:
6 dl florsocker
8 msk smält smör eller margarin
4 tsk vaniljsocker
8 msk starkt kaffe
4 msk kakao
Garnering:
Karamellströssel eller kokos
Gör så här:
Smält smöret på låg temperatur så att det inte börjar koka. Blanda ihop alla de torra ingredienserna i en skål. Vispa ägg och socker pösigt i en annan skål. Vänd ner den torra mjölblandningen, mjölk och smör i ägg-socker-smeten. Rör om till en jämn smet. Häll smeten i en smord och bröad långpanna. Grädda i ugnen (225-250 grader) i cirka 15 minuter, tills kakan har fått en gyllenbrun färg och är färdiggräddad i mitten. Låt svalna!

Börja med glasyren! Blanda de torra ingredienserna med kaffet och smält smör. Det underlättar att få en slät kräm om man har varmt kaffe och smör. Rör om tills det inte finns några klumpar. Ta inte allt florsocker på en gång utan känn efter så att krämen varken blir för tunn eller för tjock. Det kan behövas mer eller mindre! Bre glasyren på kakan och strö över strössel eller kokos. Låt stelna! Skär upp i passligt stora rutor och servera! Mums!



* Jag använde en lånpanna med storlek cirka 20x30 cm och jag fick ganska tjocka rutor och jag fick alldeles för mycket glasyr och var tvungen att lämna en del för att det inte skulle blir för mycket på kakan. Så antingen kan ni minska receptet eller använda en större långpanna.
* Jag har heller inga kaffekoppar så istället använde jag dl-mått där 1 kkp = cirka 1½ dl.
* Kakan kanske inte ser så smaklig ut p.g.a. misstag, men smaken var det inge fel på!! ; )
* Lycka till!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0