Päronpizza med ädelost

Nu när man är ledig från jobbet och sitter i Sundsvall och har en liten umgängeskrets får man försöka fördriva tid på annat sätt. Laga spännande recept som man hittar, t.ex! =) Dethär är ett ursprungsrecept från Leila Lindholm som är lite omvandlat. =)




Päronpizza med ädelost
en stor eller 8 små pizzor
Ingredienser: Pizzadeg
25 g Färskjäst
1 tsk socker
½ tsk flingsalt
0,25 dl olivolja
1½ dl ljummet vatten (37 grader)
3 ½ dl vetemjöl

Ingredienser: Pizzafyllning
1 burk Ricottaost (250 gram)
4 st stora päron
300 g ädelost (stilton, kvibille...)
50 g valnötter

Gör så här:
Blanda jäst, socker, olja och vatten i en degbunke. Rör i mjöl, lite i taget, tills du får en fast och elastisk deg. Spara resten av mjölet till utbakning. Jäs degen i bunken under bakduk i cirka 25 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader. Skiva päronen i tunna skivor. Kavla ut degen tunt och bred på ett lager ricottaost på pizzan/pizzorna. Fördela päronen över. Skiva osten och lägg den över päronen. Strö över grovt krossade valnötter. Grädda i mitten av ugnen i 5-10 minuter.


Denna pizza kan serveras som dessert, som snittar på ett buffébord eller som middag med en sallad, som jag gjorde. Enligt ursprungsreceptet skulle det vara stiltonost, men jag hittade ingen sån ost så jag tog kvibille ädelost, och bra gick det också! =)


Kommentarer
Postat av: joa

gud så smarrigt, jag brukar göra en pastarätt med ädelost, kyckling och päron, det är en rikig höjdarkombination!

2010-06-15 @ 13:49:55
URL: http://joannaj.webblogg.se/
Postat av: Mamma

Riitta Rex bjöd en gång på en liknande paj oxo,den va god.Jag har receptet.

2010-06-15 @ 14:56:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0