Midsommar i text och bilder

Nu har jag två dagar ledigt. Jag hinner inte skriva något jätteutförligt inlägg för vi har mycket att göra idag. Nu klockan 10 på morgonen är det redan 18 grader och solen strålar!!!! Vi ska ner på stan, jag ska via banken och så ska vi gå via lite butiker. Daniel ville titta på några shorts och så ska vi, om vi hinner, titta på ringar! Sen blir det att bära av till sommarstugan för att njuta maximalt av solen och värmen. Vi kanske åker iväg ut med båten. Vet inte om jag har berättat det, men Daniels föräldrar har precis köpt en ny båt. Nyhetens behag har gjort att den har varit ute många gånger trots dåligt väder... :) Men för mig blir det premiär idag om vi åker ut.

Ja,, men egentligen skulle jag ju skriva om midsommar! Det blir mycket bilder och lite text!! =)
Dagen började med att göra sig iordning, packa väskan och packa all mat! Daniel och hans föräldrar hade förberett mycket och innan vi hade klivit upp på morgonen hade resten fixats. Vi packade bilen och åkte iväg till Alnö. Vi lämnade av hans föräldrar hos deras bekanta, varifrån de skulle cykla till Tunet! Själv tog vi bilen och åkte med alla saker till Daniels kompis Jocke, där vi skulle tillbringa kvällen. När vi hade lämnat sakerna och suttit och pratat en stund åkte vi iväg till Tunet för att möta upp Daniels föräldrar med bekanta. Vi bredde ut lite picknickfiltar och började duka upp maten!


Daniels mamma packar upp maten...


I början var det ganska tomt men....

....medans vi satt och åt började det fyllas på med folk...

Maten som serverades var:

Färskostlasagne
Minipaj med pepparrökt lax
Oliver
Morötter
Körsbärstomater
Gurka
Rädisor

 
Till efterrätt serverades...

Chokladtårta med lemoncurd, grädde och jordgubbar.
(Tårtbotten består av mandelmassa. Recept kommer eventuellt senare om någon efterfrågar).


Daniel blev trött efter maten... :)

Efter maten gick vi på en liten promenad på området. Vi träffade på lite gamla bekanter till Daniel som vi stannade och pratade med och sen gick vi på sightseeing i Alnö gamla kyrka. Det är en kyrka som Daniel har pratat om att han vill gifta sig i. På utsidan är den jättefin och området runtomkring är ju vackert som ni kan se på några av bilderna, men inuti kyrkan var det litet, mörkt och slitet. Så jag tror inte att det blir något bröllop i den kyrkan för min del... =P 

Alnö gamla kyrka

Det restes även midsommarstång på plats och så dansades det ringlekar...

 
Efter några timmar på Tunet när magen var full med mat, vi var mätta och belåtna och regnmolnen började närma sig då drog vi vidare till Daniels kompis. När vi kom dit vid halv 4 började vi genast förbereda middagen. Det skulle grillas!!
Lite bilder på maten........

Grönsaksspett med zucchini, paprika, lök och körsbärstomat.

Baconlindade musslor och baconlindade fefferoni....

Vår favorit: Vattenmelon & fetaost-sallad

Och självklart.....

MASSA OXFILÉ, Det var ju Daniel som handlade och grillade! ;)

Hungriga killar, som väntar på att få hugga in....

Det togs även en massa andra bilder under kvällen. Till exempel på vårt dricka!! =)

Jag drack rödvin; Gato Negro

Och det dracks Kilkenny m.fl ölsorter....

Mot senan fick grabbarna för sig att de skulle lära mig flugfiska, så vi begav oss ner på gräsmattan, Och vad de försökte!! =)




När vi gav upp, eller ska vi säga när jag gav upp (killarna kan hålla på hur länge som helst tror jag) gick vi in och kollade på film. Vi såg Josef Fares nya film: Farsan. Den var helt okej. Ganska rolig, men tror det var mer en grabbfilm för de satt och skrattade och jag funderade mycket varför.. :P Men jag kanske var för trött för att hänga med!! :) Vid 1-halv 2 gav jag upp och ville gå och lägga mig. Jag skulle ju upp och jobba dagen efter.

Här bäddar de ut bäddsoffan som vi sov i.. :)


Oj, det blev ett ganska långt inlägg ändå. Nu är klockan snart 11 och det är över 19 grader ute. Nu måste jag gå och väcka Daniel så vi kan gå ut och njuta i solen... =)


Kommentarer
Postat av: Bodil

Låter som en underbar midsommar :)

2010-06-29 @ 11:54:28
Postat av: Heidi

efterrätten såg supergod ut, så lägg gärna in receptet :)

2010-06-29 @ 20:37:35
URL: http://heidilandia_.ratata.fi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0