Kidnappning, 50-års fest och lite återhämtning

Jag vill börja med att tacka er för att ni fortsätter att gå in på min blogg och läsa trots att jag inte har uppdaterat på 4 dagar och 14 timmar. Fy skäms på mig och en eloge till er!

Jag har iallafall överlevt de hektiska dagarna jag hade framför mig. Tentan gick okej men det var länge sedan jag har skrivit en så jobbig tenta. I och för sig var jag inte lika förberedd som jag brukar vara men ändå, jag har aldrig suttit så länge på en tenta någonsin tror jag. Eller ursäkta, nu ljuger jag. Jag satt ungefär lika länge som jag satt på några av studentskrivningarna i gymnasiet. Det var 36 frågor varav många var a-c frågor. Totalt var det 77 poäng. För att få VG ska jag ha skrivit rätt på 80% och för godkänt ska jag ha rätt på 60 %. Hoppas det går vägen. :)

Direkt efter tentan gick jag hem, käkade lunch och började packa och diska undan allting. Jag gick också runt i lägenheten och stängde av all elektronik ocg drog ut sladdar. Båtresan gick bra. Fick åka med Eric så hade sällskap också under båtresan. Det blåste, gungade och var en hel del is. Så för säkerhetsskull tog jag åksjukepiller och jag hade inga besvär alls, förutom att det var långa timmar innan man var hemma. Jag fick sova ungefär 6 timmar innan det var upp för att göra sig iordning, packa ihop allt och åka till kvarstugan för att påbörja förberedelserna inför 50-års kalaset.

Jag hade kallat in förstärkning i form av mina vänner (Emma, Eirik, Jennifer, Mats, Marina och Adnan). STOR TACK till er. Vi skulle aldrig ha klarat oss utan er hjälp. Jag skuller vara någon form av kökschef men var yrare än en höna så som tur var hade jag annan hjälp som hade huvudet på skaft. Vi lyckades iallafall få ihopkokat en pastasallad, en potatissallad, tzatziki, vinägrett, vi rensade och lade upp cirka 15 grillade kycklingar och 4½ kg rökt lax. Det var mycket att göra så att det skulle räcka till 80 personer.

När första gänget gäster kom hade jag inte ens hunnit åka hem och byta om till finkläder. Som tur var hade de andra hunnit göra det och dessutom hade vi bytt ut förstärkningen. Till servering och diskning hade vi kallat in Sabinas vänner (Emmi och Viljam) som var kvar enda till sena kvällen. Ett STORT TACK till dom också. Sabina och jag hade aldrig klarat oss ensamma när 80 pers kommer och ska ha mat och kaffe på en och samma gång. =)

Men vi lyckades bra, det hände inga stora missöden, det mesta räckte till, iallafall till en omgång/person och folk verkade ha det riktigt trevligt. Vi fick massor av positiv respons på både service och mat och det är ju alltid roligt att höra. Det är det som får en att orka jobba vidare. Pappa fick massor av häftiga presenter, mycket i golf-väg, t.ex två styck fickpluntor till whiskeyn ifall han skulle få en Eagle (rätta mig om jag har fel). Han fick även en bokad och betald resa för två till dansbandsvecka i Malung, en bärbar dator, några böcker, lite alkoholhaltiga drycker och massor av fina blommor m.m.
På festen fanns även liveband som spelade enda till klockan två på natten och det var uppskattat för det såg ut som att det var folk på dansgolvet hela tiden.

Först vid 3-tiden på natten var vi hemma och då var det svårt att sova när benen bultade efter ett 18 timmars arbetspass. Dagen efter var vi alla ganska möra men vi åkte tillbaka för att städa det som vi inte orkade fixa på natten.

Och maten då. Ja laxen tog slut, rödvinet tog slut men resten lämnade det ganska mycket över. Vi har fördelat maten lite till höger och vänster för att slippa slänga så mycket som möjligt. Bland annat har eleverna på internatet fått både sallad och tårta, alla elever på gymnasiet fick tårta efter maten i måndags och några av mina vänner har fått lite bullar m.m. Vi har också ätit sallad nu i flera dagar men idag är nog sista dagen. Nu ryker resten ner i soptunnan. =)

Idag har jag riktigt på riktigt börjat återhämta mig. Jag har haft en lugn dag där jag har skött om blommorna här hemma och så håller jag på och tvättar lite kläder. Ikväll ska jag på middag med några vänner och imorgon tänkte jag gå och se gymnasiets julfest och vara lite nostalgisk. Och som vanligt undrar man vad lärarna har hittat på för skoj iår. ;)

Igår var jag hos Marina hela dagen och lekte med charmtrollet Adnan så att hon fick lite saker gjort. Och på kvällen blev vi kidnappade hela familjen. Det var Pappas orienterar-elever som kom och hämtade honom och så fördes vi till internatet där alla hade samlats och sjöng för honom när vi kom in. De hade också bakat julstjärnor och bjöd på glögg. Presenten var 50 stycken pepparkakor som hade siffrorna 1-50 garnerade med kristyr, 1 för varje år som gått sen han föddes. Det tyckte jag var lite fyndigt.

Bilder kommer kanske någon annan dag. Själv har jag inte tagit så många eftersom jag var lite i bakgrunden hela festen men ska försöka leta efter fotografer som har tagit lite trevliga bilder. =)

Så nu vet ni iallafall att jag lever. Imorgon kommer Daniel hit också. Om han slipper. jag läste på tidningen idag att de har börjat stänga av vägar i Sverige pågrund av snökaos. =/

Kommentarer
Postat av: Pappa

Man behöver inte slå en eagle för att få "njuta" av whisky. <det räcker med en birdie. Skillnaden på eagle och birdie är 1 slag. Birdie är ett slag under par medan eagle är 2 slag under par. Par är ett slags idealresultat på en bana. Mitt Hole in One på Vörås bana 2 var faktiskt en eagle då banan är par 3. Av alla mina 1000-tals försök så har jag lyckats med en eagle och kanske 7-8 birdies...

2010-12-23 @ 10:02:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0