Flygande Jakob

Flygande jakob är en maträtt som jag egentligen inte har varit så förtjust i förut. Jag tror att de beror på att de flesta Flygande Jakob jag har ätit har innehållit banan. Men Daniel älskar det och när jag har gjort på mitt sätt och uteslutit banan ur receptet så tycker jag att det är riktigt gott. Det är också väldigt enkelt och går att förbereda innan om man vet att man har lite tid på sig innan middagen ska vara klar eller om man vet att man kommer att vara vrålhungrig och inte vill göra så mycket när man kommer hem. Så gjorde jag igår. Jag kokade ris och rensade kycklingen färdigt. Sedan ställde jag undan det och så var det bara att vispa grädde, steka bacon och grädda i 15 minuter när vi kom hem från besiktningen igår. Perfekt!!

Här kommer receptet och lite bilder!!

Ingredienser (4 portioner):
2-3 dl (okokt) Långkornigt ris
Grillad kyckling
2 dl Vispgrädde
cirka 1 dl Chilisås/Chiliketchup
Salt
Peppar
1 paket Bacon
Salta jordnötter

Gör så här:
Koka riset enligt instruktioner på paketet. Rensa kycklingen.
Smörj en ugnssäker form. Bred ut riset i botten på ugnsformen och lägg sedan på kycklingen.
Skiva baconet i mindre bitar och stek i stekpanna. Låt fettet rinna av på lite papper.
Vispa vispgrädden fluffig. Blada ner chilisås, salt och peppar efter egen smak. Bred ut grädden över kycklingen.
Strö över bacon och salta jordnötter.
Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i cirka 15 minuter.

Smaklig måltid!

Flygande Jakob - ogräddad

Flygande Jakob - gräddad

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ser gott ut,måste göra nån dag.

2010-08-27 @ 12:01:23
Postat av: Mamma

Ser gott ut,måste göra nån dag.

2010-08-27 @ 12:01:44
Postat av: Elina

Din flygande jakob ser supergod ut! =)

2011-10-27 @ 23:00:18
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0