Enchiladas med köttfärs

Igår kväll bjöds det på en variant till Tacos. Det har blivit en av Daniels favoriter. Jag frågade igår vad det är han tycker är så speciellt med det men han kunde inte svara. "Det är bara så gott, en blandning av allt (tacos, fajitas, burritos...)" - var det jag fick ur honom. Men man blir alltid glad som kock när någon uppskattar det man gör. :)
Detta recept gjordes en kväll med brudarna i Umeå och jag tyckte det var otroligt gott. Ursprungsreceptet är hämtat från hemmets journal men jag har modifierat litegrann eftersom jag inte hade alla ingredienser hemma. :)

Enchiladas med köttfärs (källa: Hemmets Journal)

Det här behövs för ca 4 port:
8 tortillas, mediumstorlek
1 gul lök
1 paprika
1 burk majs
400 g köttfärs
(1 tsk) salt
(1 krm) peppar
1 dl vatten
3 tomater
Oliver

Sås:
3 dl vatten
1 köttbuljongtärning
2 msk tomatpuré
2 dl crème fraiche
1-2 vitlöksklyftor
1/2 tsk oregano
1 burk grön chili (hade inte hemma)
salt, peppar

Gratinering:
2 dl riven ost

Gör så här:
1. 
Skala löken och hacka den. Skölj och hacka paprikan. Fräs allt mjukt och glansigt i lite matfett. Tillsätt färsen och bryn allt jämnt smuligt. Tillsätt majs, salt, peppar och vatten. Låt det småputtra 8-10 minuter, tills vätskan har kokat in.
2. Häll vatten, buljongtärning och tomatpuré i en kastrull. Låt det koka upp. Rör ner crème fraiche, pressad vitlök, oregano och grön chili. Låt såsen koka upp på nytt och koka några minuter. Smaka av med salt, peppar och oregano.
3. Lägg ut tortillabröden och fördela färsröran på mitten. Rulla samman bröden och lägg dem i smord eldfast form med skarven nedåt. Tärna tomaterna och strö dem ovanpå.
4. Häll såsen över de hackade tomaterna. Riv osten och fördela den över det hela. Strö oliverna ovanpå. Gratinera mitt i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter.



Ingredienserna (paprika och majs är tillsatt av mig, därför kursiv stil i receptet)



Den färdiga gratängen :)



Serverade med ett glas vitt vin, salsasås och lite ruccolasallad med oliver och tomater. Egentligen passar det bättre med ett rödvin men man tager vad man haver. :) Det går också bra att servera en guacamole till vilket vi gjorde med tjejerna första gången jag smakade på denna rätt. Mums!

Smaklig måltid!! Och skriv gärna och kommentera vad ni tyckte/tänkte om ni testar receptet, var det lätt/svårt, gott, gick det bra/dåligt? Intressant att läsa! =) Hoppas ni har lika tur med era matgäster som jag hade med min.. ;)


Kommentarer
Postat av: sabsa

ser gott ut. Ska ja nog pröva nån dag då matbutikerna slutat med strejken. Blir väl att svälta tills dess. Nåja, går ju ner i vikt då iaf så man ska ju inte klaga;D

2010-04-17 @ 11:45:11
URL: http://sabsa.blogg.se/
Postat av: Linda

Mmm de va riktigt gott så ja tycker absolut att du ska pröv de. :) Jasså, har dom strejk? Hoppas du har välfyllda skafferier då!? Annars får du väl far hem å böri ät ur pappas frys ;) Å ja tycker int alls du behöver gå ner i vikt nå.. va blir kvar då?

2010-04-17 @ 12:01:44
URL: http://lindasgottochblandat.blogg.se/
Postat av: Pappa

S-Market i Vörå har öppet som vanligt...

2010-04-17 @ 13:48:56
Postat av: Linda

Okej! Vilken tur att det finns mat att handla nånstans.. :)

2010-04-17 @ 16:28:52
URL: http://lindasgottochblandat.blogg.se/
Postat av: sabsa

dom hade nog bara strejk en dag och vi visste om det så jag hade nog bunkrat upp. Det började i vintras med busstrejk och nu är det matstrejk jag tror att det skulle vara några andra strejker också eller så har jag bara missat dom...

2010-04-21 @ 11:42:52
URL: http://sabsa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0