Första helgen

Nu har jag jobbat första helgen för sommaren! Egentligen skulle jag bara jobba fredag, och sen åka ner till Daniel igen eftersom nästa schemalagda tid var på torsdag. Men när jag pratade med chefen frågade hon om jag kunde hoppa in på söndag när det var morsdag, eftersom det var så många redan då som hade bokat bord. Och några dagar senare frågade hon även om jag kunde jobba hela helgen för en av tjejerna kunde inte. Självklart kunde jag. Lika bra att jobba hela helgen om jag skulle vara kvar och vänta på söndagen. :)

Det började väldigt lugnt. Under fredagen var det så ruggigt väder att vi hade väldigt lite kunder. Men det var ganska skönt också. Eftersom man inte riktigt kommer ihåg allt från förra året. Men jag försökte leta i minnet och lära ut mina kunskaper till den andra tjejen som jobbade.

På lördagen var det också konstigt väder. Väldigt dimmigt hade vi ute vid vattnet. Så det var inte så mycket folk, men ändå mer än under fredagen. Jag fick också då träffa de som jag jobbade med förra året. Iallafall de som ska jobba iår. HÄRLIGT!! =) Vi hade minst lika roligt som förra året. Men på grund av det tråkiga vädret blev vi hemskickade tidigare. Några av oss.. Men vi hade turen så vi fick skjuts hem av en av kockarna, som kom och hälsade på oss. Han bjöd hem oss på en öl och så tittade vi lite på melodifestivalen.

Under söndagen hade vi nästan fullbokat hela dagen i inglasningen. Vi var 5 personer som jobbade och det behövdes verkligen vissa stunder under dagen. Men det var skönt! För vi hade någonting att göra hela tiden. Under fredagen och lördagen blev vi så rastlösa vissa stunder när det inte finns något att göra. Under söndagen hade vi knappt några lugna stunder alls. Men vi löste det bra trots några problem. Exempelvis gick potatispressen sönder och vi hade ingen diskmaskin installerad ännu så allt diskades för hand!! Det blev även lite väntetid på maten men inte mer än 45 minuter så det är acceptabelt tycker jag. Är det mycket folk får man absolut räkna med att vänta på maten en stund!! Men ibland inser inte folk det.

Jag fick även stöta på några sura och bittra människor... Jag vet inte vad som var fel.. Jag började nästan undra om det var mig det var fel på så jag frågade chefen om jag ser bitter ut när jag råkar ut för alla sura människor! ;)

Men jag mötte även några landsmän. Det var två par som hade bokat bord som jag servade under lunchen. Jag hörde att de pratade lite österbottnisk dialekt, så jag var tvungen att fråga varifrån de kom. "Lite utanför Vasa" sa den ene herrn. Det andra paret var födda i Österbotten men hade bott i Sverige i 60 år. Gubbarna var bröder. Jag berättade att jag kom från Vörå men har bott i Sverige i 4 år. Vi konstaterade att världen är liten. Nästa gång jag kom förbi så berättade den ena att de kommer från Närpes, eller närmare bestämt Övermark! Jaha, vad roligt sa jag..

-"Då kanske ni känner familjen Norrgrann?" 
-"Ja visst gör vi de"
-"Vad kul, jag har gått i gymnasiet med yngsta dottern. Ni måste hälsa till dem"
-"Ja där ser man, mittiallt krympte världen ännu mera"  =)

Sen när de skulle gå så kom kvinnan fram till mig och sa "Nu har jag tagit kort på dig så jag har att visa upp".. Haha.. =) Så Saara, du vet vad du har att vänta nu!! ;)

Jag insåg att jag hade saknat mina arbetskamrater och trot att dethär blir en lika rolig sommar som förra året!! =) Nu är jag tillbaka i Ljusne. Daniel hämtade upp mig på jobbet igår. Han kom kl 20 eftersom vi stänger då, men vi kom inte iväg förrän närmare halv 10. Så länge tog det att städa och diska!! Ikväll blir det antagligen en fisketur. Vi har jättefint väder!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0