Semesterresa: Åland


Precis när jag sätter mig ner här och börjar skriva på bloggen ser jag att solen skymtar fram där ute. Ska skynda mig att skriva detta inlägg och så ska jag sen bege mig ut på en promenad. =)
Vi har nu kommit till vår hemresa med stopp på Åland. Vi startade från Vörå vid 3-tiden. Vi hade siktat på 2 men kom iväg 45 minuter senare. Tur att vi hade planerat att vara ute i god tid. :)
Första stoppet blev vid S-market i Vörå. Där tankade vi och handlade två lådor med öl (2x24st). Nu undrar kanske många varför vi inte valde att göra det på båten istället där det finns starköl och är billigare? Jo, för vi ville ha Sandels och det säljer de inte på båtarna.
Nästa stopp blev i Närpes, där jag sprang in och handlade lite godis och dricka som vi hade som färdkost.
Vilken tur att vi var ute i god tid för det var massor med traffik, inga ställen att göra omkörningar och dessutom lite vägarbeten längs vägen. Men ner kom vi till Åbo i mycket god tid. Så när vi hade checkat in i hamnen var båten inte ens där. Båten kom cirka 30-45 minuter innan vi skulle åka. Då tänkte jag att vi blir försenade men icke. Prick klockan 21 åkte båten från hamnen. Vad duktiga de är gubbarna som jobbar i hamnen. Allting var så organiserat och på 15 minuter var alla bilar ut från båten och de började lasta in nya. Se och lär RG-line!!


koncentrerad chaufför.

Vårt hjälpmedel. ;) Daniels telefon användes som karta.

Båten påväg in i hamnen i Åbo.

Ivrig resenär.. eller ska vi säga; väntar ivrigt på att få spela på automaterna. :D

Båtresan gick bra även om vi var ganska trötta mot slutet. Vi började med att boka bord vid buffén. Där räknade vi med att fördriva ungefär 1½ timme. Det gjorde vi också. Vi åt tills det stog ut genom öronen och sen åt vi lite till. Men man är ju tvungen att äta för pengarna. Närmare 300 kronor/person. Efteråt gick vi i Tax-freen och var inte sugna på någonting. men vi köpte lite godis och en likörflaska till Daniels föräldrar. Efter det gick vi på upptäcksfärd och spanade in dansgolven och till sist hamnade vi vid spelautomaterna. Men inte hade vi nån tur. Så när vi ansåg att vi hade spelat bort tillräckligt med pengar (läs: När jag ansåg det men Daniel ville fortsätta ytterligare) så satte vi oss på en bänk och väntade på att vi skulle anlända till Långnäs, Åland!! Halv 2 på natten anlände vi till Emmas dörr. Hon var yrvaken och tyckte att vi kom alldeles för fort. :D Men vi hade fått så bra beskrivning och i kombination med Daniels telefonkarta så hade vi inga problem att hitta nånstans!! Vi gick till sängs på en gång.

Under vår ålandsvistelse har vi umgåtts och haft roligt. Det enda tråkiga var vädret. Grått, regn och rusk. Och bland de värsta åskvädren de har upplevt. Tyvärr missade jag det för jag sov som en stock då!
Men vi har upplevt Åland ändå. Vi har gått på stan i Mariehamn, ätit massa god mat, spelat äventyrsgolf (minigolf), gått på marknad och kört runt på vägarna och tittat på den underbara naturen. Och så har vi skrattat! Gud vad vi har skrattat. Jag och emma alltså. Eller Daniel kanske har skrattat han också, men då är det nog mer åt oss än åt vad vi har haft roligt åt. :D

Lite bilder från Äventyrsgolfen:

Tydligen blev jag själv väldigt förvånad över något! =D

Sista hålet. Lite knepigt. Man skulle slå över en "vallgrav"/ett vattendrag. Spännande. :)

En nöjd vinnare.

Lite bilder från utflyktsdagen/marknaden:
BOMARSUND


GLASSBAREN

Vi besökte en italiensk glassbar. Här sitter Emma och beskriver hur stora glassportioner vi kommer att få. =)

En meny. Portionerna är toppad med glass som är som spagetti. =)

En annan meny. Det fanns många alternativ med färsk frukt!

Förväntansfull.

Emmas glass med färsk mango.

Daniels bananasplit.

Min spagettiglass, som typ smälte på en gång därav den lite tråkiga bilden. Mn den var SÅ GOD!!!!!

Bästa glassen jag nånsin ätit tror jag. Är ni på Åland så måste ni testa detta! Glassbaren heter Gelateria Gattopardo och ligger bredvid Strandnäs hotell.

DEGERSAND

Degersand strand. Enligt turistbroschyren är detta Ålands bästa strand. Vi besökte den påväg till båten sista dagen. Och om inte blåhimlen kommer fram och solen börjar skina när vi ska åka därifrån.

Jag hade gärnat stannat och solat där även om jag inte blev så imponerad. Jag menar, Ålands bästa strand.

ECKERÖ

Daniel testade päronlimsa/läsk. Han var lite skeptisk. =D

Och så käkade vi baconburgare till lunch.


mer väntan i hamnen. denna gång i eckerö.

BÅTEN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0