Utflykterna - Phuket Orchid Farm

Mamma hade länge velat åka till en orkidéodling på Phuket men hon var snäll och väntade tills jag kom på besök så jag också fick följa med och titta på alla vackra blommor. Medan vi var och tittade på blommor åkte Daniel och Freddi till en massa fiskebutiker.... :)

Phuket Orchid Farm
Jag hade ganska höga förväntningar på denna utflykt, dels för att det låter så häftigt namnet men också för att jag älskar orkidéer. Vi tog moppen och körde iväg. Det var inte så dyrt att gå in men det kostade.. 120 Baht/person (rätta mig om jag har fel mamma). Istället för en pappersbiljett fick vi varsin bukett med olika färgade orkidéer vilket var lite fyndigt. :) Men jag hade gärna tagit dom i slutet av rundvandringen, nu fick vi släpa på buketten när vi gick runt och tittade och fotograferade alla fina orkidéer.

Det var otroligt varmt där. Det är svårt att beskriva men det kändes som att gå i ett växthus. För att skydda blommorna mot starkt solljus hade de ett skyddsnät som "tak" vilket gjorde att det inte fläktade speciellt mycket.

Lite bilder! :)



De flesta sorter hängde så här i luften. :)





Se men inte röra!



Det här blev min favorit! De var så stora och mäktiga. Långa och många stjälkar med blommor! 







Översikt...





Gångarna....



Misslyckad bild men blev lite fin ändå.. :) Här fanns en plats där man kunde sätta sig ner och njuta av lite glass mitt bland alla blommor. I bakgrunden kan man se hur orkidéerna hänger från ställningar och rötterna hänger fritt i luften.





Just denhär sorten är Thailands nationalblomma. Den fanns i massor.

Det här är bara ett urval av bilder, jag tog hur många som helst (närmare 90 stycken =) så om det är någon som vill se fler är det bara att höra av sig. :)
Vi blev båda lite besvikna ändå för vi hade förväntat oss mer som en utställning med skyltar där det fanns namn och information men det var verkligen mer som en farm där de odlade upp till försäljning. Trots det fick vi se många fina exotiska sorter så vi är nöjd att vi åkte.


Kommentarer
Postat av: sabsa

nice, men orka betala för att se på blommor?:P ser fram emot fler berättelser:)

2010-04-19 @ 17:27:42
URL: http://sabsa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Heey... dom var faktiskt värda pengarna! :P Om inte annat så var vår inträdesbukett värd de pengar vi betalade! =)

2010-04-19 @ 20:14:26
Postat av: sabsa

har du nån bild på de då?

2010-04-21 @ 11:37:48
URL: http://sabsa.blogg.se/
Postat av: Linda

Nej tyvärr.. =) Men de va en kvist av modell thailands nationalblomma, en kvist med orangefärgade blommor och en kvist med vita blommor/bukett om jag inte minns helt fel. (så vi fick två av varje...)

2010-04-21 @ 11:44:01
URL: http://lindasgottochblandat.blogg.se/
Postat av: Mamma

Inträdet var 200 baht men blommorna är fina ännu (efter 3 veckor)

2010-04-22 @ 09:29:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0