Ovänner.

Nu börjar jag bli riktigt trött på bilen. Jag tycker inte om den längre och den verkar inte tycka om mig heller.

Idag jobbade jag sent. Jag var i Alfta och kom inte iväg från hälsocentralen förrän kl 16 så klockan var efter halv 5 när jag gick ut till bilen som stod på parkeringen vid bollnäs sjukhus. Jag hade lagt timer på dieselvärmaren på morgonen för att bilen skulle gå att starta på eftermiddagen eftersom det var minus 25 grader när jag anlände till jobbet på morgonen. Jag sätter mig i bilen, som är varm och skön, och så vrider jag om nyckeln. Det händer ingenting. Eller jo, det blinkar bland alla symboler på instrumentpanelen. Jag försöker några gånger innan jag uppgivet ringer till Daniel. Lite skämmigt får jag berätta om hur bilen inte startar. Sen beger jag mig ut på jakt. Jag letade reda på startkablar och sen fick jag tag i en kvinna som kom gåendes över parkeringen. Hennes bil startade och hon körde bort till min bil och vi hjälptes åt att koppla in startkablarna. Jag försökte flera gånger med några minuters mellanrum men det hände ingenting. Vid det här laget var mina händer iskalla och kroppen stel som en pinne (ännu stelare än vad träningsvärken gjort mig). Jag tackade för hjälpen och gick tillbaka till kontoret. Därifrån ringde jag Volvo assistans. Fick vänta ett tag innan jag kom fram till en kvinna som tog mina uppgifter och sa att en bärgare skulle komma inom en timme.

När klockan närmade sig 18 rullade Daniel in på parkeringen efter att ha plockat upp Memphis från dagis. Strax därefter kom bärgaren. Han lugnade mig mef att jag inte var ensam och sa att det kan bli så här när man inte kör så långa sträckor och använder dieselvärmaren. Han blev dock förvånad när jag berättade att jag kört från söderhamn på morgonen. Det borde räcka för att ladda batteriet. Han kopplade in sina kablar och så prövade vi starta bilen. Den startade på en gång!

Hemma var vi närmare kl 19. Nu har jag precis lagt mig i soffan och känner hur tunga ögonen är. Kommer säkert snart att somna i soffan. Typisk fredag kväll. :)

Någon som vill köpa en bil?
Trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0