Vårt bröllop ur mina ögon, del 6: Kläderna

Både jag och Daniel hade tur i vårt letande efter kläder och behövde inte leta länge innan vi hittade rätt. Jag bokade en tid på Boutique Beauty i Vasa när jag var hemma över påsk för att börja kolla på klänningar. Jag hade även bokat in en helg i Stockholm nån helg senare också för jag trodde inte att jag skulle hitta klänningen i första butiken. :)
 
Jag tog med mig mamma och min hederstärna Emma som smakråd. Jag tror att vi alla var lite pirriga. :) Jag hade försökt bläddra i tidningar och leta på nätet men hade inte hittat nån klänning som jag MÅSTE ha. Men jag tror också att det var tur att jag gick in med ganska öppna ögon, för har man för bestämd åsikt om hur det ska vara kan det bli tokigt. Tänk om den modellen inte passar ens kroppsform. Personalen är ofta väldigt duktig och kan hjälpa en att ta fram modeller som passar olika kroppsformer.
 
Jag provade lite olika modeller. De flesta satt ganska bra och i slutänden så fanns det faktist flera klänningar som jag valde mellan. Jag hade ju bestämt mig för vad jag INTE ville ha men var som sagt väldigt öppen för typ av modell. Jag visste att jag inte ville ha för mycket spets eller för mycket lull-lull och glitter. Jag ville gärna ha snörning i ryggen och jag tycker att det är väldigt vackert med ärmlösa klänningar men var lite osäker om jag skulle känna mig säker i en axelbandslös klänning. Det är ju inte så vackert om man går och drar i klänningen hela kvällen pga att den halkar ner. Jag provade olika varianter, t.o.m en tyll-dröm. Tyll-drömmen var väldigt vacker och jag såg ut som en riktig prinsessa men det var ju verkligen inte jag.
 
Till slut stod det mellan 2 stycken klänningar. Båda var väldigt vackra och den andra klänningen hade jag nog valt om jag hade haft vigsel utomhus, eller t.ex utomlands. Det var lite av en grekisk gudinne-klänning i chiffong.
 

 
Klänningen som jag valde är av märket Diane Legrand. Den är vit, hellång med snörning i ryggen, draperad fram till och har en liten detalj på höften med lagom mycket glitter och lull-lull. :) Den satt åt fint ner till höften ungefär innan den bredde ut sig i en stor kjol med släp.
 
Den var lite för stor när jag provade den så jag bokade en tid till en sömmerska som samarbetar med butiken. Hon sydde in lite längs hela sidan och så sydde hon till 2 knappar så att man kunde hänga upp släpet senare på kvällen när man ville kunna röra sig lite mera fritt. ;)
 
Till klänningen så bar jag ett par vita sandaler av märket Vagabond. Egentligen borde jag väl haft strumpbyxor också men då jag hatar strumbyxor, och eftersom jag skulle ha sandaler med öppen tå, så valde jag att utesluta strumpbyxor och körde barbent. =)
 

Daniels kläder började vi leta efter på Eleganten i Sundsvall. De hann bara visa ett alternativ så var Daniel fast. :) Han provade en Jaquette och även jag tyckte att det var ett mycket bra val. Det påminner lite om frack men jag tycker att frack inte är så vackert när "jackan" slutar tvärt mitt på magen. Denna är mycket mjukare framtill.
 
Jaquette ska enligt tradition bäras på förmiddagsbröllop men fler och fler börjar bära den även andra tider på dygnet. Daniel valde en mörkgrå Jaquette med gräddvit väst med mönster och matchande kravatt/plastrong. Medan jag köpte min klänning (då det inte fanns möjlighet att hyra) så hyrde Daniel sin utstyrsel. Och när man hyrde herrklädseln så ingick allt (även skor) utom manschettknapparna.
 

Efter många om och men så fick Daniel faktiskt en hel klädsel som satt som en smäck. ;) Men innan det så krävdes 3 turer till affären och lite omjusteringar som att släppa ut lite i midjan på byxorna. ;) Men snygga och nöjda var vi båda två med klädseln. Eller vad säger ni??
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0