Quinoasallad med grönsaker och fetaost.


Jag blev inspirerad till denna sallad när jag läste senaste numret av tidningen "Buffé". Det var en läsare som hade skickat in ett recept och fick en summa pengar för det. Jag gjorde lite små ändringar och serverade den som den är, men den passar också bra till grillad kyckling, lax eller en köttbit. Jag använde Icas pesto arrabbiato med paprika och chili vilket gjorde att salladen fick lite härlig hetta.

Ingredienser:
2 dl quinoa (jag använde röd och gul/vit?)
1 buljongtärning
3½ dl vatten

1 zucchini
2 morötter
1-2 vitlöksklyftor
1 rödlök
2 stjälkar selleri
1 ask körsbärstomater (250g)
3 msk röd pesto
1 paket fetaost (150g)
olivolja till stekning
salt&peppar
Ev hackad persilja.

Gör så här:
Koka quinoan enligt anvisning på förpackningen tillsammans med en buljongtärning.
Skala vitlök, rödlök och morot. Finhacka vitlöken och rödlöken. Skär morötterna, sellerin och zucchinin i tunna strimlor. Dela körsbärstomaterna.
Fräs vitlök, rödlök, morot, zucchini och selleri i olja i cirka 5 minuter i en stekpanna. Krydda med salt och peppar.
Blanda ner quinoan i stekpannan med grönsakerna och rör ner peston. Lägg upp på ett fat och lägg på körbärstomaterna samt strimla över fetaosten. Garnera med persilja.

Smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Mums! Det där såg gott ut. Min käre karl har nog aldrig smakat fetaost.. kan vara en intro! Med lite kyckling till, så att köttfaktorn tillgodoses. Kram på dig! (jag såg lite groggy ut på bilden där tidigare- var jag det före maten redan? så tossigt)

2012-04-12 @ 22:37:30
Postat av: Linda

Ja det var väldigt gott. T.o.m Daniel som hatar quinoa tyckte att det var gott. Det passar säkert superbra till kyckling och det tror jag det blir nästa gång här också så att karln får sin köttfaktor tillgodosedd som du sa. :)

Bilden var från innan middagen men vi var lite groggy efter den suveräna shoppingen. :)

2012-04-16 @ 10:00:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0