Frasig broccoli- och getostpaj


I söndags gjorde vi denna paj. Vi tänkte lyxa till det lite eftersom vi firade en årsdag och allt. Jag som älskar getost. Men vilken besvikelse det blev. Den smakade ingenting! Jag vet inte om jag valde en dålig getost eller om det inte passar ihop eller vad man ska göra för att rädda upp den. För jag tyckte att det lät så bra när jag läste receptet, det doftade gott när den var i ugnen och den ser ju härligt god ut på bilden. Men något hände! Eventuellt testar vi nån till gång med vanlig pajdeg och kanske tillför någon mer ingrediens för att höja smakerna men söndagens middag blev en riktig besvikelse.

Ingredienser:
6 ark filodeg
200 g broccoli
50 g smält smör
3 ägg (vispade)
1½ dl grädde
150 g getost

Gör så här:
Koka broccolin i saltat vatten tills den är mjuk, men ändå har tuggmotstånd. SKölj under kallt vatten och torka den torr med en kökshandduk.
Pensla varje filodegsark med smält smör och lägg dem omlott så att de täcker en pajform på 22 cm i diameter.
Lägg på broccolin, häll över de vispade äggen och grädden. Strö över getosten.
Grädda på 200 grader tills äggen har stannat och pajen har fått fin färg, cirka 30-40 minuter.


Vad vi kan ha gjort fel:
Vi använde matlagningsgrädde, kanske hade det smakat mer med vispgrädde?
Vi hade en större ugnsform än 22 cm så vi blev tvugna att vispa upp lite mer ägg och grädde för att täcka broccolin.
Vi torkade inte av broccolin på en kökshandduk.
Vi hade getost på rulle som vi skar i skivor istället för att strö över den.


Kommentarer
Postat av: Pisa

Jag tror inte du gjorde något fel.... ;) Beställde en getostpaj på ett café och den smakade heller ingenting! Kanske paj + getost = inte kärlek?

2012-04-03 @ 10:01:56
Postat av: Linda

Hmm.. Kan det vara så att getost inte ska beblandas med pajer. Lite synd men är det så känns det genast bättre. =)

2012-04-03 @ 10:19:31
URL: http://lindasgottochblandat.blogg.se/
Postat av: NinaS.

Jag tycker det låter som om du gjorde allting rätt... Kanske var den här getosten helt enkelt för mild/inte tillräckligt mogen för just paj. Jag älskar också getost :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0