Schweineschnitzel


I måndags gjorde vi fläskschnitzel. Det är en rätt som jag har med mig hemifrån. Men hur jag än gör lyckas jag inte få till såsen som mammas. Denna gång var jag överlycklig för att jag inte fick klumpar i den, men istället smakade den nästan ingenting. Varför är mammas mat alltid godare??

Ingredienser:
4 st skivor Fläskkött (á 100-150 g, typ skinka, karré eller dylikt)
2 st Ägg
1-2 dl Ströbröd
Salt och Peppar
Rapsolja

Gör så här:
Banka fläskköttet så det blir till riktigt tunna skivor.
Rör ut äggen på en tallrik.
Häll ströbrödet på en annan tallrik. Salta och peppra rejält.
Doppa scnitzlarna först i ägget och sen i ströbrödet så att hela skivan blir täckt av ströbröd.
Stek i olja i en stekpanna tills schnitzen är gyllenbrun.

Servera med valfria tillbehör. Vi hade kokt potatis, brunsås, sallad och lingonsylt. Vi glömde att skära upp citronen men citron passar väldigt bra till. Vill man ha jägarschnitzel ska man göra en svampsås till.


Ur arkivet:
Jägarschnitzel med ugnsrostade rotfrukter och en svampsås gjord på trattkantareller och chaminjoner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0