Nötfärsbiff med morotstzatziki


Vecka 46 började med denna rätt. Den var okej men inte så mycket bättre än så. Jag är ju inte så förtjust i ris så jag tror att mycket berodde på det. Det blev lite för torrt med ris till köttfärsbiff. Om jag gör om denna rätt tror jag att jag kommer att servera klyftpotatis istället för ris. Morotstzatzikin var gudomligt god. Vi älskar båda två vitlök och jag måste säga att det var lättare att göra tzatziki med morötter för de innehåller inte lika mycke vatten som ska pressas bort som gurka.

Ingredienser 4 portioner:
4 portioner ris eller andra gryn eller klyftpotatis, som jag tror passar bättre till.

500 g Köttfärs
1½ msk Maizena (majsstärkelse)
½-1 dl vatten
1 msk Pesto med soltorkade tomater
Salt och Peppar
Smör, margarin eller olja till stekning

1 stor eller 2 mindre morötter
1-2 Vitlöksklyftor
2 dl Grekisk eller Turkisk Yoghurt
Salt och Peppar

2 st Tomater
1 st Rödlök
Gröna oliver
Några färska basilikablad
Olivolja eller balsamvinäger att ringla över salladen


Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Koka riset enligt anvisning på förpackningen.
Blanda färsen med salt, peppar, pesto, maizena och vatten. Forma till 4 stora biffar.
Bryn biffarna i lite matfett i en stekpanna tills de fått fin färg. Stek klart i ugnen i cirka 8 minuter.
Skala och riv morötterna grovt. Skala och pressa ner vitlöksklyftorna i yoghurten. Salta och peppra efter eget tycke och smak. Vänd ner den rivna moroten och smaka av.
Skala och skiva rödlöken. Skiva tomaten. Varva tomat och rödlök på ett fat. Lägg på oliver och basilikablad och ringla över lite olivolja eller balsamvinäger.
Smaklig måltid!!

Kommentarer
Postat av: emmaluu

Jag äter hellre morotstzatziki än vanlig, jag tycker den är godare och som du säger lättare att göra. :)

2011-11-18 @ 11:41:57
URL: http://emmaluu.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0