Kycklingwok med brysselkål

Nästa rätt i artikelserien "Nya, nyttiga supermaten"  (från senaste numret av ELLE mat&vin) som jag valt att testa är en kycklingwok. Tyvärr har jag inte kunnat testa detta recept fullt ut heller pga att jag inte hittade alla ingredienser. Egentligen skulle det vara grönkål i woken men jag hittade inte grönkål, varken på Ica kvantum eller Coop forum här i Söderhamn, så valde att ta salladskål istället. Jag hittade inte Sobanudlar heller och valde att inte köpa varken sesamolja eller risvinäger utan använde rapsolja och vitvinsvinäger istället. Det tog lite tid att skära till alla ingredienser men sen gick det snabbt att woka.
 
Ingredienser:
4 port Äggnudlar
En bit Salladskål (strimlad)
2 stora Kycklingbröstfiléer (strimlade)
ca 25 g färsk ingefära (skalad och skuren i små tändsticksstavar)
1 röd paprika (urkärnad och strimlad)
1 grön paprika (urkärnad och strimlad)
1 stor näve brysselkål (skuren i kvartar)
1 msk olja
2 msk vitvinsvinäger
1 lime (saft och rivet skal)
Olja att steka i
 
Gör så här:
Koka nudlarna enligt anvisningarna på förpackningen, låt rinna av och ställ åt sidan.
Hetta upp en wok eller stekpanna och stek kycklingen i olja tills den får färg och är genomstekt, lyft den ur stekpannan. Hetta upp mer olja och stek ingefära, paprika, brysselkål och salladskål tills de mjuknar en aning. Häll tillbaka kycklingen och tillsätt nudlarna.
Häll över soja, vinäger och rivet skal och saft från limen tillsammans med lite vatten för att binda ihop alla ingredienser. Servera genast!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0