Paella med kyckling och chorizo


Igår provade jag på att göra Paella för första gången. Jag kom hem sent från praktiken och Daniel åkte iväg på möte med flugfiskeklubben så jag var ensam hemma och kockade. Jag förberedde mig lite dåligt, tänkte att jag kunde hacka under tiden jag stekte o.s.v. så det blev lite stressigt pga av kombinationen att jag inte läste receptet och skulle spara tid. Nästa gång jag gör det ska jag sköta allt hackande innan jag börjar steka bara för att ha koll på läget. Eller så ska jag inte ha jobbat en hel dag när jag ska göra rätten, så man inte är slö i huvudet. ;) Gott var det i vilket fall som helst.

Ingredienser:

2 gula lökar

2 vitlöksklyftor

2 chorizo

900 g kycklingben

2 msk olivolja

3 dl avorioris

1/2 g saffran

1 dl vitt vin

1 hönsbuljongtärning

1 röd paprika

2 dl gröna ärter

salt och peppar

2 msk hackad persilja

1 citron

Gör så här:

  1. Skala och hacka lök och vitlök. Skär chorizon i skivor.
  2. Bryn kycklingbenen och korven i hälften av olivoljan i omgångar i en stor gryta, lägg det på en tallrik. Fräs löken i resterande olivolja i samma gryta, tillsätt ris, saffran och vin, låt det koka någon minut. Tillsätt vatten så att det når någon cm över riset och buljongtärningen. Lägg på kycklingbenen och korven. Koka sakta under lock 20-25 minuter eller tills kycklingbenens innertemperatur är 82˚C.
  3. Dela, kärna ur och skär paprikan i strimlor. Tillsätt paprikan och ärterna i riset, blanda försiktigt och smaka av med salt och peppar. Strö på persiljan.
  4. Dela citronen i 4 klyftor, servera dem till paellan.

Jag tog ur kycklingbenen innan jag rörde ner paprikan och ärterna bara för att kuna röra om lättare.
Receptet är taget från Icas hemsida.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0