Valet

Som knappast någon finländare har missat så har det varit val i Finland. Men eftersom jag har en del svenska läsare så vill jag ändå uppmärksamma valet litegrann här i bloggen. Valet liknade lite situationen som var här i Sverige innan och under det svenska valet. Finland har ett parti som påminner om sverigedemokraterna. En skillnad är dock att sannfinländarna (som partiet heter) inte vill ha kvar det svenska språket i Finland. Och skräckscenariot som har hänt nu, när röstningen är avslutad och valet är över, är att detta parti blev det tredje största partiet med cirka 19% av rösterna. Det betyder att de fick 39 mandat i riksdagen, hela 34 mandat fler än förra valet! Ingen vet riktigt vad som kommer att hända nu i framtiden men som åskådare från Sverige kommer jag att hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Avslutar med ett youtube-klipp som en f.d. klasskamrat till mig har gjort. En liten ironisk sång som passar ganska bra dagen till ära.... Lyssna & se och jag hoppas ni kan ta till er klippet trots att ni kanske inte förstår alla "ankdamms-skämt"! :)

 

Besök Alfreds hemsida HÄR om ni vill läsa mer! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0