Dörrkransföljetång och torkade apelsinskivor

Jag har ju tidigare berättat att jag plockat granris för att binda min alldeles egna dörrkrans till jul. Igår fortsatte jag projektet. Men vi tar dagen från början. :)

På söndag kväll när vi hade lagt oss kom Daniel på att han hade glömt att säga till om att han behöver vikarie på måndag morgon. Han skulle på något möte och kunde inte ha första lektionen. Så snäll flickvän som jag är gick jag med till skolan i ovisshet om jag skulle få vikariera eller inte. Men det fick jag. Så igår morse pratade jag måltidsordning och gjorde egen müsli med ett gäng åttondeklassare. Det var himla roligt och de var så snälla och duktiga allihopa. Såna gånger saknar jag att vara HK-lärare. :)

Vid 11-tiden efter lite kaffe och prat i lärarrummet gick jag hemåt, käkade lunch och började skiva apelsiner. Jag hade bestämt mig för att torka egna apelsiner som jag ska dekorera min dörrkrans med. Jag läste lite grann på internet men hittade så många olika instruktioner så jag blev inte mycket klokare. Jag skivade dem ganska tunnt och sen la jag dem på ett bakplåtspapper och in i ugnen. Ugnen hade jag på 50 grader och jag stängde inte ugnsluckan helt utan stoppade den med två grytlappar så att fukten skulle kunna ta sig ut. Apelsinerna var inne i flera timmar, totalt kanske 4 timmar. Sen lät jag dem torka färdigt i rumstemperatur.


Det färdiga resultatet.

Medan apelsinerna låg och torkade i ugnen var jag i tvättstugan och tvättade några maskiner. Jag tog även med mig gardiner, duk och strykjärn och så strök jag litegrann. Vi har inget strykbräde här så alltid när vi ska stryka något får vi ta med strykjärnet till tvättstugan. Vi har ett i Umeå som vi kanske borde ta ner men jag vet inte vart vi ska ställa undan det när vi inte behöver använda det.

När tvätten var fixad påbörjade jag kransbinderiet. Jag hade låtit gransriset stå utomhus vilket gjorde att det hade frusit ihop och resulterade i att jag fick stå och klippa av kvistar från toppen. Jag är inte riktigt klar med den för man ser fortfarande grunden på insidan, men jag fick så ont i händerna av alla stick så jag slutade. Så här ser kransen ut för tillfället. =)



Fortsättning följer..... ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0