Semesterresa: Österbotten

Semesterresan började med att vi åkte upp till Umeå. Där kollade vi till lägenheten, träffade lite bekanta och övernattade en natt. På tisdagen åkte vi till Holmsund för att ta RG-line över till Vasa och Finland. Båtresan gick bra vi fördrev tid med:

Dataspel                                       och                                  filmtittande

Båten var ganska försenad redan från start och när vi kom i hamn var vi kanske 40 minuter försenade. Det var mycket folk på båten och därför många bilar. Vi hamnade längst in uppe på "hyllan" och var därför nästan sist av. När bilarna ska åka av från "hyllan" ryms bara 3 bilar som hissas ned med en lift. Detta tar tid och förseningen bara växte. Eftersom de blev så försenade började de dessutom ta på bilar som skulle över till Umeå för att de inte skulle bli så försenade. Detta gjorde att det tog längre tid för oss innan vi skulle av. Detta kanske inte skulle ha gjort så mycket om man inte hade bråttom någonstans men vi var bjudna på 50-års kalas. Ett kalas som började klockan 17. Cirka klockan 18.30 körde vi av båten och då hade vi nästan 1 timme fram till festen. Men de hade kvar mat till oss så vi fick äta när de andra drack kaffe! =) Snällt, och Grattis igen morbror som fyllde 50 år!!

På tisdagskvällen sov vi ute i Vallgrund hos mamma och freddi vid Villan. Men redan på onsdag förmiddag åkte iväg in till stan för att möta upp Mormor och morfar. De ville att vi skulle komma med och välja en förlovningspresent och när vi hade gjort det bjöd de oss på lunch vid Panorama, en lunchrestaurang som ägs av några avlägsna släktingar till mig. Mycket god mat har alltid serverats när jag har varit dit! Rekommenderas varmt!
Efteråt åkte vi med vårt pick och pack till Vörå för att börja förberedelserna inför kalaset! I dagarna 3 städade och förberedde vi hela dagarna lång. Hela huset städades, det bakades och dessutom förekom lite trädgårdsarbete. Under torsdagen (typ enda fina dagen) var pappa och Daniel ute och lyfte stenplattor, rensade ogräs och jämnade ut hålrummen som hade bildats, medan jag var inne och städade mitt flickrum som inte gjorts mycket åt under 4 år!

Resultatet.... :)

På lördagmorgon bakade jag bullar och på lördag eftermiddag anlände Daniels föräldrar. De åkte från Stockholm via Åbo och bilade upp till Österbotten. De hittade till Vörå och ringde när de stog vid brandstationen och frågade vart de skulle köra. =) Vi fikade lite, och sen gjorde vi oss iordning och åkte iväg till Vallgrund för att äta middag med mamma och freddi. Det bjöds på lamm, färskpotatis och sallad. Till efterrätt fick vi värmd bondost med årets hjortronsylt. Det var riktigt gott!! På kvällen åkte vi till Vörå igen där vi hade ordnat med logi. Men innan det blev natt ägnade vi tid åt ännu mer förberedelse. Vi gjorde färskostlasagnen som ska stå i kylskåpet över natten innan den serveras!

På söndagen (1/8) var det full fart från tidig morgon. Jag tänkte ägna ett eget inlägg åt förlovningskalaset och den dagen!! :) Jag kommer att länka till det här.

På måndagen packade vi ihop alla saker och försökte få in alla fina presenter i Daniels föräldrars bil så att vi skulle få med dem till Sverige. Golfen var fullpackad redan påväg till Finland. Sedan begav vi oss till stan för att kolla i lite affärer och så drack vi kaffe på Görans konditori! =) Sedan fick vi skynda oss för att de skulle hinna i tid till RG-line. Det var roligt att få besök från Sverige och jag hoppas att även de uppskattade visiten. Och tack för all hjälp under festligheterna!!
När vi hade vinkat av dem fortsatte vi färden mot Vallgrund där vi hade tänkt spendera resten av tiden av vår vistelse i Finland. Men jag har redan skrivit ett inlägg med bilder om det här så jag behöver ju inte upprepa det!!

Nu börjar mina ögon gå ikors så tror jag ska ta en paus från datorn en stund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0