Semesterresa: Förlovningskalaset <3

Jaha då har vi kommit till inlägget jag har lovat, om förlovningskalaset. Det kommer att bli massa bilder och lite text! =) Dagen började med massa förberedelser. Jag hade skrivit en lång lista på vad som skulle göras, inklusive äta lunch så att ingen skulle glömma det! ;) För när min kära syster tog studenten hann vi inte äta lunch innan de första gästerna (gymnasielärarna) anlände och på kvällen mådde man inte så bra när man bara hade ätit kalasmat = massa tårta! ;) Så denna dag hade jag på vår "Att-göra"-lista en punkt med *äta lunch. Men vi var så många som hjälptes åt med listan så vi hade t.o.m lite extra tid på oss! =) Den tiden spenderades bl.a med att gå och titta på rabatterna och försöka förklara vilka blommor som finns där. Detta var llite problematiskt eftersom det mesta hade blommat ut. :)
Menyn för dagen bestod i ett stående bord med olika läckerheter av både det salta och söta slaget.

Det fanns:

Princess-tårta (eller prinstårta som Daniel vill kalla det) =)

Gräddtårta (laktosfri tårta och för de som inte vill ha marsipan, här är den bara under arbetsstadiet men hade ingen bild på det färdiga resultatet)

Kanelbullar

Choklad-kryddkaka

Citronpaj med kiwi och jordgubbar

Färskostlasagne

Laxrullar (den övre med kallröktlax, rödlök & smetana och den nedre med gravadlax & avokado)

+ Lite småkakor

Allt utom princesstårtan är hembakat/hemgjort. Sirkka gjorde choklad-kryddkakan och småkakorna, och resten gjorde vi med lite hjälp från familjen. Recept kommer att komma på de saker som vi gjorde. Varje rätt får ett eget inlägg. :)

 

Under dagen var Daniels pappa, Tommy, fotograf. Här är lite härliga bilder som vi har från festen!

Den finska flaggan hissades i flaggstången..

I väntan på gästerna...

Daniel hjälper till. Denna vackra blomuppsättning fick vi av Sirkka.

Första gästerna anländer: Pappas kusin Kristina med sin man Kai.

Mommo och Moffa inspekterar buffén.

Pappa serverar kaffe till min gudmor Anne-Maria.

Mina vänner var på plats och Eirik tog genast på sig rollen som barnvakt till Marinas söta Adnan... ;)

Saara med avec.

Adnan - Festens mittpunkt! :)

Vi försökte även få till ett foto på oss två....

 

Daniel kramar hejdå med min faster. Fasters sambo Mika och Fammo står bredvid.

Här står vi på knä och börnar och ber om en hejdå-kram av kusinbarnen... =)

...och mödan gav resultat!

 

Sedan började alla bege sig av hemåt. Timmarna gick otroligt fort och det var riktigt tråkigt att man inte hann ge så mycket av sin tid till varje gäst. Dock var det skönt också när tystnaden anlände och kalaset var över. Vi satt och pustade en stund, spanade in presenterna ordentligt och sen bytte vi om och begav oss till golfbanan. Jag tog en del bilder från golfbanan också men då använde jag svärföräldrarnas kamera så har inte ens sett om det blev några bra bilder. På kvällen grillade vi korv och ett tag efter det blev det massage. Både Marit och Tommy fick sina ryggar knådade av min masserande syster Sabina.

 

Vi fick massor av presenter och jag har inte hunnit fotografera några vilket jag hade tänkt hinna göra när de anländer hit till Ljusne. Just nu befinner sig alla presenter i Sundsvall, förhoppningsvis hela efter en båtresa med RG-line. Jag får uppdatera mig senare på denna front!

Nu ska vi städa vidare och snart blir det fika hos grannarna. P o K


Kommentarer
Postat av: Dallas

Vad kul med så mycket bilder. Verkar som att ni hade det supermysigt! Hälsa Daniel att han passar som glasögonorm :)

Kram

2010-08-11 @ 16:41:31
Postat av: Linda

Roligt att du tycker det! Jag var också glad att någon tog på sig rollen som fotograf så slapp man själv fundera över det. =) Vi fick en jättehärlig dag i släkt och vänners sällskap.

2010-08-11 @ 19:15:06
URL: http://lindasgottochblandat.blogg.se/
Postat av: Anka

Åh, ja sku nog verkligen ha trivdes runt matborden! Ni får ordn fest en gang till så ska ja si till att ja it har stegring tå! :p

Men sir ut att ha vuri en bra da iallafall!

2010-08-11 @ 20:35:44
URL: http://anka.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0