Chiapudding.

 
En av de senaste hälsotrenderna som kommit till Sverige är chiafrön. Chiafröet är ett frö rikt på bl.a fibrer och omega-3, lite likt linfrön faktiskt. De suger också upp väldigt mycket vätska vilket man utnyttjar när man gör chiapudding. Chiapudding sägs vara en av de mest instagrammade rätterna iår. Självklart blev jag tvungen att prova. :)
 
Grundreceptet är väldigt enkelt. Man blandar 2-3 msk chiafrön med 2 dl vätska (ex. Mjölk). Ställ in i kylen. Rör om efter 10 minuter och låt den sen stå ett tag, gärna över natten. Detta är alltså grundreceptet. Sen kan man variera denna pudding på olika sätt genom att smaksätta med olika saker (ex. Kakao eller vaniljpulver) och/eller servera med olika tillbehör (ex. Frukt och bär).
 
Själva puddingen upplevde jag inte smakade så mycket men den var otroligt mättande. Konsistensen kan man variera genom att prova sig fram med olika delar frö och vätska. Jag har även prövat blanda fröna med yoghurt, vilket gjorde puddingen tjock men den smakade mer.
 
 
Här är två olika varianter som jag gjort. Smaken är inget speciellt och konsistensen får man mixtra med ett tag innan man hittar rätt men jag kommer absolut att fortsätta servera detta till frukost. Speciellt vardagarna upplevde jag det smidigt när man kan göra det klart kvällen innan och så är det klart när man kliver upp tidigt (läs 5-tiden). 
 
Har ni testat chiafrön? Hur har ni varierat då?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0