Full av energi!

Har haft en underbar helg och är fylld av energi inför veckan som kommer!! Ska försöka vara effektiv och få undan så mycket plugg som möjligt i veckan och kommer att jobba på onsdagen. Men förutom det så händer en massa roligt i veckan också. På torsdag ska vi besöka valpen, på fredag kommer Erik på besök och på lördag åker vi söderut till Småland för att delta på ett trädgårdsbröllop.

Men innan jag tar tag i plugget tänkte jag visa lite bilder och berätta lite om helgen.

I fredags fick jag ett ryck och bakade mockarutor. Jag blev så baksugen och det var mockarutor jag kom att tänka på. Jag vet inte om det var mitt pastellfärgade nagellack som inspirerade mig (eftersom det fick mig att tänka på strössel) eller om det var Emma, med sin kommentar. Emma och jag har bakat mockarutor många gånger tillsammans. Ofta blev det inte så mycket mockarutor eftersom vi båda älskade smeten. ;)
Mockaruts-plåten fick stå på balkongen och svalna eftersom vi bjöd in oss själva till grannarna på en kopp kaffe, så att jag skulle kunna ta med mig några rutor. Receptet har jag publicerat tidigare HÄR!


MUMS!

I lördags tog jag tåget mot Gävle för att hälsa på min underbara vän Linnéa! Vi har alltid så mycket att prata om och det är alltid lika givande att umgås och jag är så fylld av energi efter våra träffar. Hon mötte upp mig vid tåget och så satte vi oss ner på torget med varsin kaffe och njöt av solen. Sen tog vi en promenad mot Gävle strand. Målet var att leta reda på en restaurang som nyss har öppnat men vi såg en massa annat spännande på vägen. Vi gick också igenom det nybyggda bostadsområdet som verkligen gav en futuristiskt intryck.
Vi gick hem och skulle ringa till den nyööpnade restaurangen för att boka bord. Tyvärr var det fullbokat hela kvällen så vi fick leta reda på något annat ställe. Vi beslutade oss för Brända bocken, en restaurang vars namn anspelar på bocken som brinner i Gävle varje jul. ;) Jag tror inte att nån av oss var besviken för maten var riktigt god. Linnéa åt pepparlax med potatispuré och romsås och jag åt grillad kalvbiff med sötpotatispuré, portvinssky, bränd schalottenlökscreme och primörer. Till efterrätt åt Linnéa friterad camembert med hjortronglass och hjortronsylt och jag åt tobleronemousse med chokladkaka och apelsinslush.
Tyvärr gjorde min telefon inte maten rättvisa på bild, maten var lika snyggt upplagd som den var god! Lånade lite bilder från Linnéas blogg också. Hennes bilder var mycket finare och gör maten mer rättvisa. :)
 

Den grillade kalvbiffen.


Pepparlaxen.


Tobleronemoussen.


Friterad camembert.

Vi gick hem mätta och belåtna. På hemvägen studerade vi lite amerikanska bilar som åkte på kö genom stan då det var nån cruising-träff. Kvällen avslutades med filmkväll, Simon och ekarna. Mycket bra men det var en del stora luckor som gjorde att det hade varit svårt att hänga med om inte Linnéa hade läst boken och kunde fylla i. När vi skulle sova var det ganska livat utanför pga cruisingen. Fick mig iallafall ett riktigt gott skratt då nån av bilarna spelade en låt jag kände igen, som verkligen kändes malplacerad. "Lasse Eriksson - Kåtongfields". Hur hände det???



Lördagen startade med brunch nere vid Gavleån. Jag köpte med mig sushi och Linnéa avnjöt en avokadosallad. Vi hade också köpt varsin kaffe. Vi fick lite sol ibland och det var riktigt härligt. Underhållningen var en ensam flugfiskare och en fågel som simmade motsröms. Efteråt packade vi ihop filten och tog en långpromenad genom nåt bostadsområde, via högskolan och genom boulognerparken. Vi kom till stan, strövade omkring lite, fönstershoppade och köpte varsin glass som vi avnjöt på torget. Tyvärr ville inte riktigt solen visa sig från sin bästa sida och varje gång den gömde sig bakom molnen blev det ganska kyligt. Hem åkte jag vid 17-tiden och hemma väntade Daniel med middagen på bordet. Det bjöds på "heta räkor".


Jag vid gavleån och på andra sidan ån syns flugfiskaren som kämpade på men inte fick napp.


Hittade knoppar på häggen. Då är inte sommaren långt borta!


Fina Linnéa i parken.


Linnéa hittade en snygg skräpkorg i parken.

Kvällen avslutades med att jag pratade med mamma på skype. Det var morsdag i finland igår. Grattis alla mammor i efterhand. :)

Nej nu måste jag sätta fart med pluggandet om det ska bli till nåt idag!
Hejsvejs!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0