Vanilla Cupcakes


Igår testade jag att baka cupcakes för första gången i hela mitt liv. Jag tog fram kokboken jag köpte i London och började leta recept. Jag funderade mellan om jag skulle våga mig på den otroligt goda black bottom cupcake som vi testade när vi var där, eller om jag skulle börja med något enklare (tror jag). Jag valde Vanilla cupcake som kändes som en bra nybörjar-cupcake. :) Jag dammade av Kitchen Aiden och satte igång. Det var faktiskt inte så svårt och jag är supernöjd över resultatet! Det enda knepiga var att läsa receptet på engelska och fundera över vilka ingredienser som egentligen skulle vara med.

I receptet stod att man skulle få 12 cupcakes men min smet räckte bara till 9 st. Jag kanske hade lite för höga pappersformar. I receptet används också vaniljextrakt men på konsum i ljusne fanns ingen vaniljextrakt att få tag på så jag använde vaniljsocker istället.

Ingredienser (9-12 cupcakes):
120 g vetemjöl
140 g strösocker
1½ tsk bakpulver
en nypa salt
40 g osaltat smör (rumstempererat)
120 ml mjölk
1 ägg
2 tsk vaniljsocker

250 g florsocker
1 tsk vaniljsocker
80 g osaltat smör (rumstempererat)
25 ml mjölk
några droppar karamellfärg
strössel eller annan topping

Gör såhär:
Värm ugnen till 170 grader.
Lägg mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och smöret i bunken till din hushållsassistent (eller använd en bunke och en elvisp) och kör på låg hastighet tills allt är blandat och konsistensen är "sandig". Häll lite åt gången i hälften av mjölken och blanda tills mjölken är inblandad.
Vispa ihop ägget och resten av mjölken i en annan skål i några sekunder och häll sedan ner det i mjölblandningen och fortsätt blanda tills allt är ihopblandat (om det finns något oblandat längs kanten, ta en slickepott och skrapa ner det i smeten). Fortsätt blanda i några minuter tills smeten är slät. Blanda inte för mycket!
Placera ut muffinsformar och häll upp smeten så att den fyller 2/3 av formen. Grädda mitt i ugnen i 20-25 minuter, eller tills de är gyllenbruna och provstickan är ren efter att man har stuckit in den i mitten. Låt de svalna lite på plåten innan de flyttas över till ett ugnsgaller (eller dylikt) för att kylas ner helt och hållet.

När muffinsen är kalla kan man lägga på frostingen och dekorera med strössel.

Vispa florsockret, vaniljsockret och smöret i hushållsassistenten (eller med en elvisp) på långsam/mediumhastighet tills allt är ihopblandat. Ändra hastigheten till långsam. Blanda mjölken med karamellfärgen och häll ner det långsamt i smörsmeten. När allt är väl ihopblandat, öka hastigheten på assistenten till medium eller hög. Fortsätt vispa tills frostingen är ljus och luftig, åtminstone 5 minuter. Ju lägre man vispar desto luftigare och ljusare blir frostingen.


Jag brukar alltid lägga papperformarna i en muffinsplåt för att de inte ska vika sig och smeten flyter ut.



PS! Nu finns boken "The hummingbird bakery cookbook" även på svenska.

Kommentarer
Postat av: Pauline

Hej,

Jag jobbar för sajten Hittarecept.se. Vi såg att du har goda recept i din blogg (http://lindasgottochblandat.blogg.se/) och vi rekommenderar att du tittar runt på sajten och kikar på "Matbloggstoppen".



Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!



Här kan du se hur många som är med i Matbloggstoppen på HittaRecept.se - http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen



Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggstoppen!



Vänlig hälsning,



Pauline Torres

[email protected]

2012-05-02 @ 17:49:53
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0