Chevrégratinerade rotfrukter


Detta är ett enkelt sätt att få i sig mycke grönsaker. Dessutom är det ett perfekt sätt att äta billigt när det är säsong för våra svenska rotfrukter (sensommar/höst). De finns dock året om. Igår åt jag lunch ganska sent och var inte vrålhungrig men ville ändå göra något gott till mig själv, när jag var hemma och njöt av lite ensamtid. Jag började bläddra i några kokböcker och hittade detta recept som en sidorätt. Eftersom jag inte var sugen på någon blodig biff bestämde jag mig för att äta sidorätten som huvudrätt. Passade jättebra!

Ingredienser 1-2port:
4 st Potatisar (jag använde färskpotatis eftersom det är säsong nu, i ursprungsreceptet står mandelpotatis)
1 liten Palsternacka
1/4 dels Kålrot
1 st Morot
2 st Vitlöksklyftor (oskalade)
2 msk hackad färsk Timjan
Salt, Peppar
25 g Smör (smält) + lite olivolja
100 g Chevréost

Salladslök och färsk timjan till garnering

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skär rotfrukterna i mindre men lika stora bitar. Blanda potatis, palsternacka, kålrot och morötter med hela vitlöksklyftor, timjan, smör, olja, salt och peppar på en ugnsplåt/i en ugnsform. Rosta i mitten av ugnen cirka 35 minuter (beroende på hur stora rotfruktsbitarna är, känn efter om de är mjuka). Ta ut ur ugnen och forma till högar på plåten. Strö över chevré och gratinera i ugnen i 10 minuter.

Lägg upp på tallriken, strimla lite salladslök och garnera med det och lite färsk timjan. Smaklig måltid.


P.s. Spana in orginalreceptet HÄR.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0