..Nyårs-resumé..

Ja då har vi kommit till nyårsresumén eller egentligen sammanfattningen av vår göteborgsresa. :) Vi packade ihop våra väskor och så knallade vi till Ljusne station där vi skulle hoppa på X-tåget mot Gävle. Det var massor av folk på tåget så vi fick sitta och trängas på olika platser med massa folk och väskor. Alla verkade vara påväg för att fira nyår på andra ställen, många till fjällen eftersom det var flera som hade skidor och dylikt med sig också.
När vi kom till Gävle började det ryktas om att vårt tåg till Stockholm var inställt men ingen hade sagt något i högtalarna. När vi gick på plattformen påväg mot rätt perrong hörde vi i högtalarna att tåget mot Stockholm var inställt. Det blev rusning in till biljettluckan och när alla hade tagit sig in hörde vi ett nytt meddelande i högtalarna. Tåget mot Stockholm skulle gå iallafall. Det blev rusning mot rätt perrong eftersom vi bara skulle ha 8 minuter mellan att vi anlänt innan nästa tåg skulle gå. Vi hann komma till perrongen och stå där och frysa i 2 minuter när nästa meddelande kom. Tåget mot Stockholm är inställt! Jag sa till Daniel att jag står och vaktar väskorna så får han springa till biljettluckan så att han hinner först. :) Men det var tydligen  fler som tänkte så och när han aldrig började komma tillbaka tog jag alla väskor och släpade mig in till tågstationen jag också. Till slut kom han till mig och sa att de hade sagt att vi skulle ta nästa x2000 tåg som går mot Stockholm, en timme senare. Jag funderade en stund och kom fram till att jag iallafall vill försöka få sittplatser, jag vill inte stå/sitta på golvet i 6 timmar som det tar att ta sig till Göteborg, för tåget från Stockholm till Göteborg var också inställt så det skulle bli samma sak där, att vi bara skulle kliva på ett tåg med våra gamla biljetter. Så jag gick tillbaka in bland allt folk. Jag fick stå och vänta i kanske 20 minuter men sen kom jag fram och var glad och trevlig och frågade vad han skulle rekommendera att vi gjorde, om vi bara ska ta första bästa plats, sätta oss i bistron eller finns det möjlighet att boka nya biljetter med sittplatser? Då fixade han nya biljetter i första klass med ett tåg som gick en halvtimme efter det nya tåget. Ett STORT TACK till den snälle biljettförsäljaren på SJ i Gävle som hjälpte mig den dagen.
Vi satte oss ner i fiket och käkade en lätt lunch medan vi väntade på tåget. På tåget satt jag och jobbade lite vid datorn och när vi kom till Stockholm behövde vi bara vänta i 10 minuter på nästa tåg. I Göteborg var vi 2 timmar efter ordinarie tid. Jocke mötte oss på centralstationen och så tog vi buss hem till dom. Där väntade en mycket god middag innehållande potatisgratäng, fyllda kycklingfiléer och rödvinssås. Vi satt uppe halva natten och pratade.
Dagen efter blev det lite sovmorgon, lång frukost och sen gjorde vi oss iordning för att ta oss ner på stan. Vi började med att gå allihopa tillsammans men det funkade inte så länge så vi delade upp oss i killar och tjejer. Jag köpte två tröjor, den ena från en butik som heter Saint Tropez och den andra ifrån Mango. Vi mötte upp killarna och käkade lunch på en riktigt mysig italiensk restaurang som ligger på Avenyn. De hade olika pasta och pizza-rätter till lunchen och jag åt en stenugnsbakad pizza med mozzarella, pesto, parmaskinka och pinjenötter. Mycket god. :) Den var så god så man ville inte sluta äta fast man var mätt. Efter lunchen fortsatte shoppingen. När vi gick från restaurangen stötte vi på denna härliga kör som stod och sjöng julsånger i en park.


Medan killarna åkte ut till nån fiskebutik så gick jag och Zahra i olika butiker som jag inte hittar i min närhet här i norr. Blandannat gick vi ganksa länge inne på Zara.
På kvällen blev det en lättare middag i form av räksmörgåsar med sallad, tomat, ägg och limeaioli. Vi var alla riktigt mätta efter den stora lunchen.
På nyårsafton gick jag och Zahra inte utanför dörren utan vi var hemma och dukade och pyntade lägenheten medan killarna tog en promenad för att handla sånt som vi hade glömt (vodka till fördrinken och resorb till dagen efter). ;)
Totalt blev vi 9 pers på nyårsfetsen. Vi hade ett bortfall på 50% men det var nog ganska bra, det hade blivit väldigt trångt med 18 pers i lägenheten. Middagen var mycket god, gästerna var trevliga och vi spelade quizz, dansade och såg på raketer. Festen avrundades vid 4-tiden på morgonen.

Lite bilder:



Dukningen.


Kocken.


Ballongerna.


Väntan. För en gångs skull var vi ute i god tid och fick sitta och vänta in gästerna. =)


Gästerna.


Maten. Förrätt: Skaldjurssoppa


Maten. Varmrätt: Panerad fläskfilé med chilisås och ris.
(Jag hann börja äta innan jag kom på att jag skulle fota maten)


Maten. Efterrätt: Kladdkaka med grädde


Festen. Värdparet och värdinnans syster


Festen. Annika, Stefan, Björn och Abnus


Festen. Jocke balanserar en ballong på näsan. =)


Festen. Tolvslaget. Här slutade jag ta bilder. =)

En mycket lyckad fest. Vi höll på att missa tolvslaget eftersom alla var så koncentrerade på det mycket välgjorda quizzet. Väl ute på balkongen var det sån storm så vi skålade och sprang sen in igen!! :) På nyårsafton i Göteborg ösregnade det. Dagen efter var det minusgrader igen vilket betydde blankis på vägarna.

Nyårsdagen spenderades i soffan framför klassikern Ivanhoe. Vi gjorde inte många knop under hela dagen. Den största kraftansträgningen vi gjorde var när vi gick ner till affären för att handla ingredienser till vår bakismat: Hemmagjord pizza!

Dagen efteråt åkte jag och Zahra in till gamla stan Haga för att ströva längs de mysiga små gatorna och så hittade jag min nya favoritaffär tror jag. Jag skulle gärna ha burit nästan alla klädesplagg i hela butiken. Butiken heter Twist & Tango. Kvällen avslutades med lite hemmamys och Sushi framför "Under Toscanas sol".

Morgonen på avfärdsdagen tog vi det lugnt och packade. Vi tog bussen in till san och åt lunch på centralstationen. Tåget gick enligt utsatt tid och allt gick som det skulle, trodde vi. Vi kom oss till Partille när vi stannade och stog stilla i 20 minuter. Vi fick ingen information och när några poliser gick förbi vagnen började vi fundera vad som hänt. Det var tydligen några män på tåget som inte skulle åka med. De blev hämtade av polisen. Man kan undra varför och vad de hade gjort. En tid innan hade de varit inne i vår vagn och haft en massa oljud för sig. Vi började rulla igen och när värdinnan pratade om en försening på cirka 20 minuter tänkte vi tråkigt men ingen fara eftersom vi hade 38 minuter tillgodo i Stockholm mellan tågen. Men innan tågresan var slut var vi 50 minuter sena pga av olika rälsarbeten och köer in till olika stationer. Vi fick meddelandet att vårt tåg norrut skulle vänta på oss men innan vi var av tåget så hade tåget åkt. SUCK!
Vi gick tillbaka och frågade vad vi skulle göra. Hon ringde några samtal och sen skickade hon oss alla till kundtjänst/biljettförsäljningen. Vi tog ett könummer och det visade sig att 50 pers var före oss i kön. Så stod vi där med alla väskor fullt påklädda och väntade. Som tur var öppnade de alla kassor och det gick ganska smidigt, jag tror vi väntade i 30 minuter kanske. Hon fixade nya biljetter med ett nytt tåg som gick till Söderhamn och då fick vi springa eftersom det skulle gå om 7 minuter från plattformen längst bort. Vi hann precis och när vi satt på tåget ringde Daniel till sin kollega och frågade om hon kunde hämta oss i Söderhamn. Vi ville inte vänta på ett tåg i en timme i Söderhamn efter allt vi hade varit med om. Och det kunde hon så allt löste sig till slut och vi fick nästan skjuts enda till dörren. =)

Nu börjar vardagen igen och jag sitter och skriver på mitt arbete igen! Dessutom har vi fått ett arbete i idrottsnutrionkursen som vi ska opponera på. Det finns att göra! Man får skylla sig själv som tog jullov i flera veckor men det var det värt!!

Tack Jocke och Zahra som har varit gästvänliga och tagit hans om oss utomordentligt bra. ;) Och tack för en trevlig nyårsfest. Nästa gång är det vår tur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0