Ostig fisksoppa


Jag tänkte bjuda er på en riktigt mumsig fisksoppa som passar bra i dessa kyliga tider. Detta är en soppa som mamma gjorde när vi var små, som jag gjorde på husa/hemkunskapen när vi hade praktiskt prov och nu har den även blivit lagad i lägenheten i Umeå. Till den bakade jag ett bröd på grahamsmjöl med russin, riven morot och solroskärnor.

Ingredienser:
2 st stora lökar
2-4 st vitlöksklyftor
2 st morötter
1 L vatten
1 burk krossade tomater (400-500g)
2 st fiskbuljongtärningar
6-8 st potatisar
400 g fiskfilé av vit fisk (ex. sej)
1 dl finklippt färsk dill
200 g smältost (ex philadelphia)
basilika, citronpeppar

Gör så här:
Hacka lök och vitlök, skiva morötterna i slantar. Fräses i olja i en ganska stor kastrull.
Dela potatisen och fiskfilén i mindre bitar (Ju mindre bitar desto mindre koktid).
Häll allt utom färskosten i kastrullen (om det är färsk fisk kan man vänta lite med den så att den inte blir sönderkokt) och låt koka i 15 min (lite mer om man har större bitar. Späd på med vatten vid behov.
När soppan kokat klart så att potatisen är mjuk och fisken genomkokt, stäng av plattan och häll i smältosten. Rör om tills osten har smält in i soppan.

Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0