Lite bilder och berättelser från London.

Lovade att publicera ett inlägg från Londonresan igår men vi har tagit över 300 bilder så det har tagit lite tid att kolla igenom alla och vilka jag vill visa här på bloggen. Jag tänkte lägga upp inlägget så att bilder och berättelser kommer i tur och ordning som de hände och berätta dag för dag. Jag kommer att visa mer bilder än jag skriver för man brukar ju säga att en bild säger mer än tusen ord. :) Hoppas ni blir ressugna för vi hade verkligen en fantastisk resa och jag åker gärna tillbaka!

Torsdag:
Vi åkte från Uddevalla till Göteborg city airport där vi skulle ta flyget till London. Flyget gick ganska tidigt på morgonen så vi hade en halv dag på torsdagen att spendera i London. Vi kom fram vid 11-tiden på morgonen, tog expresståget in till stan, köpte varsitt Oystercard som vi laddade med pengar så att vi kunde åka billigare med tunnelbanor och bussar och så letade vi reda på rätt linje till hotellet. När vi stog utanför tunnelbanestationen med väskor och karta för att kolla hur vi skulle gå till hotellet kom en snäll herre och frågade om han kunde hjälpa oss att hitta rätt. Gick hur smidigt som helst. Vid 1-tiden var vi på hotellrummet. Vi la oss på sängen en stund och funderade vad vi skulle hitta på resten av dagen. Vi bestämde oss för att besöka Notting Hill eftersom det var promenadavstånd dit från hotellet.

Äkta turist. Läser kartan på hotellrummet.

Vi besökte en känd skivbutik i Nothing Hill. Här är Madde utanför Rough Trade.

Vi hittade en mysig ekologisk restaurang i Notting Hill där vi åt pizza.

Notting Hill var verkligen ett mysigt område att ströva omkring i och vi hittade massor av trevliga butiker att svänga in via. Vi hittade t.ex. en butik som hade lite kort och pysselsaker m.m. Där köpte vi båda ett gäng julkort som jag kommer att använda iår. :) När vi kom ut från restaurangen spöregnade det och blåste väldigt mycket så då hoppade vi på tunnelbanan hem till hotellet. Vi gick via en mataffär och köpte med lite bröd, frukter och juice som vi hade till frukost. Pulverkaffe och vattenkokare hade vi på hotellrummet. :)

Fredag:
Nästa morgon klev vi upp i hyfsad tid och kom oss iväg strax efter 10. Idag var det shopping som stod på programmet.

Vi köpte varsin take away Latté från Starbucks och tog tunnelbanan till Picadilly Circus.

Vi åkte till Covent Garden, gick på marknad och shoppade.

Vi såg gatumusikanter och en katt iklädd tomtekläder. :)

Vi testade även After Eight McFlurry. Den var supergod!

Vi shoppade även längs Oxford Street.

Påväg hem efter en lång dag med många fynd.

På kvällen letade vi efter en pub i South Kensington där vi kunde käka middag. Det var ganska sent och därför valde vi ett område som var promenadavstånd hem om vi skulle missa sista tunnelbanan. Vi var vrålhungriga och blev besvikna när vi hittade en som såg trevlig ut men så var det proppfullt med folk och fanns absolut inga sittplatser. Vi strövade vidare och hittade en häftig hamburgarrestaurang som vi valde att testa istället och glada är vi för det!! Det var trevlig personal, mysigt ställe, och mycket goda hamburgare!

Restaurangen bjöd på jordnötter som aptitretare och så köpte vi marienrade oliver som vi åt innan hamburgarna kom in.

Hamburgaren var hemgjord och serverades mediumstekt (eller välstekt) med avokado och bacon.

Påväg hemåt, utanför South Kensington station.

Lördag:
Eftersom det blev mycket shopping under fredagen bestämde vi oss för att vara lite mer kulturella och turister under lördagen. Så på dagens schema stog först ett besök på ett känt konditori. Sen ville vi besöka naturhistoriska muséet, harrods, buckingham palace och hyde park. På lördagens program stod även att vi skulle ta reda på hur vi skulle ta oss till expresståget på söndagen. Eftersom vi skulle åka så tidigt på morgonen så var inga tunnelbanor öppna.

Dagen började med den sedvanliga frukosten.

Fiket vi skulle besöka låg närmast hotellet och därför började vi med att besöka det. Jag har inte så mycket erfarenheter av olika cupcakes men dessa vra otroligt goda så vi köpte 3 stycken som vi delade på. Jag köpte även deras kokbok med mig hem så nu ska jag försöka baka cupcakes med ett engelsk recept. ;)

Om ni åker till London och är fikasugna, lägg då namnet "The Hummingbird bakery" på minnet. :)

Från fiket knallade vi några kvarter bort till Naturhistoriska museet. Där var kön väldigt väldigt lång så vi tänkte strunta i det. Vi tog några kort och när vi var påväg bort frågade en vakt om vi var sugna på att gå in. Vi svarade att ja det var vi men det var inte värt att vänta på den långa kön. Då sa han att det fanns en annan ingång runt huset och där tar det max 5 minuter så skulle vi vara inne. Vi gick runt huset och hittade ingången. Han hade rätt, vi var inne på kanske 3 minuter. :)

Kön.

Utanför hittade vi en isbana.

Madde inne på muséet.

Det fanns en massa uppstoppade djur där inne. Här t.ex. är en massa Hummingbirds.

Näst på tur var Harrods. Det var inte så långt från museet så vi gick dit till fots. De hade väldigt häftiga skyltfönster så var bara tvungen att fotografera även om man inte kan få till samma effekt. :)

Där inne var det så stort, inga kartor och så mycket folk så vi gick ganska snabbt ut igen. Hade tänkt köpa nåt julpynt bara för att ha med något hem men den julgranskulan jag hade kunnat tänka mig att köpa kostade nästan 100 kronor så tyckte det var lite överdrivet. Den var inte ens fantastisk!
Istället knallade vi bort mot Hyde Park. Tyvärr hade det redan hunnit bli ganska mörkt så bilderna är lite dunkla.

Vi såg även en nöjespark i parken men gick inte förbi där.

Sen gick vi mot Buckingham Palace.

Efter Buckingham Palace började vi känna oss lite småstressade över morgondagens tidiga resa så vi sa att vi struntar i Big Ben som vi också ville se. SÅ vi började ta oss mot närmaste tunnelbanestation och plötsligt ser vi ett klocktorn. Jag skämtar och säger att Madde ska ta en bild och så kan vi låtsas att vi sett Big Ben också. När vi kommer närmare och ser hela byggnaden så ser vi ju att det faktiskt är Big Ben som vi fotograferade tidigare. Haha...

Att få tag i någon som kunde hjälpa oss med vilka färdmedel som går det tiden på morgonen som vi var tvugna att åka var svårt. Ingen ville hjälpa oss med några andra färdmedel än just det färdmedlet som de jobbade för. Till slut hittade vi en liten informationslucka som hade hand om alla transportmedel i hela London och han som hjälpte oss där var guld värd. Han letade och skrev ut ett papper med vilka bussar vi skulle ta och var vi skulle byta.

Kvällen tänkte vi avsluta med ett besök i Camden, ett område som många hade tipsat oss om att vi måste besöka. Det fanns tydligen mycket marknader och många mysiga pubar där. Vi hoppade på en tunnelbana som skulle ta oss dit. När vi gick omkring där tyckte både jag och Madde att det kändes obehagligt. Vi gick genom stan och tog sen snabbt tunnelbanan därifrån igen. Camden är säkert mysigt på dan men när alla butiker och marknader packade ihop och stängde var det inge mysigt längre. Istället avslutades kvällen på den lokala italienska restaurangen i närheten av hotellet. Och tur var väl det, maten var supergod och personalen var trevlig. Och sen hade vi ju nära hem också.

När vi kom till hotellet skulle vi beställa taxi från hotellet till bussen morgonen efter. När vi visade vårt papper med alla bussbyten till hotellpersonalen frågade han om vi inte ville boka taxi direkt till slutstationen istället, det kostade bara 30 pund totalt för två personer. Vi kände att det var värt det och glad var vi för det för sen kom vi ju på att det var natten mellan lördag och söndag och det var vid 4 som vi skulle åka, alltså den tiden när alla fyllskallar ska ta sig hem. Vi fick sova lite längre, Taxichauffören var väldigt trevlig och så fick vi se London Eye från bilen.

Söndag:
Alltså väckning klockan 3.15. Vi packade snabbt ihop det sista och checkade ut. När vi kom fram till Liverpool street där expresståget skulle gå ifårn köpte vi oss varsin takeaway kaffe så vi skulle överleva resan. När vi hittade tåget visade det sig att det skulle bli ersättningsbuss istället. Blev lite skumpigare att dricka kaffet men det gick bra det också. På flygplatsen hittade vi en Ben&Jerrys-automat som jag ville ta med mig hem.

Vi checkade in väskorna, tog oss genom säkerhetskontrollen, fick lämna ifrån oss festisarna som vi hade med oss för ingen av oss tänkte på att man inte fick ha med vätska som är över 100ml på flyget kliockan 3 på morgonen. I övrigt tog vi oss smärtfritt genom alla tusen kontroller som dom hade, till skillnad från många andra.

Vi landade ungefär halv 10 på morgonen i Sverige och blev hämtade av Maddes pappa. När vi kom hem till Madde la vi oss och sov en timme. När vi vaknade var vi hungriga och knallade ner på stan. Vi strövade en sväng på julmarknaden som pågick på torget innan vi slog oss ner på ett mysigt café. Där åt jag en av de godaste salladerna jag ätit.

Sallad med quinoa, serranoskinka och getost. Mums! På mig har jag ett av fynden från London. EN tröja i 100 % bomull med en ren på. Känner mig som Bridget Jones. :)

Snipp snapp snut så var den resan slut. Nu är jag tillbaka i Ljusne och ska försöka plugga. Angåenden uppgiften jag försökte skriva på tåget, jag fick klart den en timme till godo. Pust! Nu är det bara att hålla tummarna och hoppas jag blir godkänd för jag tyckte den var väldigt svår!