Probiotiska bakterier



Vi har precis börjat köpa hem Actimel för att testa på produkten. Jag är nyfiken på hur den smakar och om den funkar. Jag gick in på deras hemsida för att läsa mera och för att kolla upp litegrann kring forskningen bakom (JA JAG VET, allt för att inte plugga...) och hittade denna intressanta artikel:
The effect of milk fermented by yogurt cultures plus Lactobacillus casei DN-114001 on the immune response of subjects under academic examination stress.
HÄR kan ni hitta den i pubmed (tyvärr kan man bara komma åt den genom att logga in via ub´s hemsida, men sammanfattningen kan alla läsa).

Conclusions=Slutsats

Milk fermented with yogurt cultures plus Lactobacillus casei DN-114001 was able to modulate the number of lymphocytes and CD56 cells in subjects under academic examination stress.

Spännande tycker jag. Så nu ska jag testa actimel en tid och hoppas att det funkar och att jag inte blir smittad av höstflunsan som verkar gå just nu. Dessutom tyckte jag att den var ganska god. Smaken som jag har testa nu är hallon/tranbär.

Kommentarer
Postat av: Elina

Jag har också funderat på att testa nåt sånt där faktiskt! Mkt verkar ju tyda på att det är bra =) Synd bara att det är så dyrt..

2010-09-14 @ 19:42:20
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja, det är verkligen nackdelen!! 4 stycken flaskor (100g/st) kostar 19,50 kronor. Det är alltså 5 kronor om dagen,, och man ska ju gärna dricka varje dag i några veckor... :(

2010-09-15 @ 09:24:51
URL: http://lindasgottochblandat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0