Chokladbrowniemuffins

Igår bjöd vi in Theres, Andreas och Lin på kaffe. Och jag vet inte om det är något släktdrag eller, men jag vill alltid ha något att bjuda på till kaffet. Det behöver inte vara sju sorters kakor. Men nånting!! :) Så igår letade jag i mina kokböcker efter något snabbt och enkelt som jag kunde baka av de ingredienser som jag hade hemma. Det blev ett recept ur "500 muffins" av Fergal Connolly. Dock modifierade jag lite grann.



Ingredienser (till 12 muffins):
125 gram hackad choklad
125 gram osaltat smör
2 st ägg
3½ dl strösocker
1 tsk vaniljessens
2 dl vetemjöl

Ingredienser (till glasyren):
2-2½ dl vispgrädde
1 tsk vaniljessens
3 msk florsocker, siktat

Gör så här:
Förvärm ugnen till 150 grader. Placera 12 pappersformar i fördjupningarna på en muffinsplåt. Smält hackad choklad och smör i en skål över en kastrull med lätt sjudande vatten. Rör om väl. Låt stå och svalna något. Vispa samman ägg, socker och vaniljessens till en ljus, tjock smet. Vänd ner chokladen och sedan mjöl och blanda väl.

Skeda smet i formarna. Grädda i 25 minuter. Ta ut plåten och låt svalna i 5 minuter. Ta sedan upp muffinsen och låt svalna på galler.

För att göra toppingen, vispa grädde i en skål tills den är halvfast. Vänd ner vaniljessens och florsocker. Lägg en klick eller två på varje muffins.

Förvara i kylskåp utan topping i en lufttät burk i upp till 2 dagar, eller frys in!!


* Jag hade bara 100 gram mörk choklad hemma men hade lite toblerone sedan vår finlandssemester som jag smälte ner.
* Jag hade ingen vaniljessens men bytte ut det mot vaniljsocker.
* Jag hade ingen grädde hemma heller, så jag serverade muffinsarna bara som dom var, utan topping. Och det blev lyckat det också!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0