Granris, picknick & vintertid

Imorse vaknade vi väldigt tidigt. Eller egentligen var det ju inte så tidigt (strax innan 10), men eftersom vi bytte till vintertid inatt betydde det att klockan var innan 9. Men vi var båda utvilade så vi klev upp innan klockan 9 en söndag morgon.

Eftersom solen sken tvingade jag ut Daniel på en promenad. Vi gick mot älven och kom fram till en massa människor som stog och fiskade. Roligt att se. Verkade nästan som att det var en söndagssysselsättning här i Ljusne. Folk hade med sig picknickkorgar och fruar pratade med varandra (fick höra senare att det tydligen skulle vara tävling idag). =) Vi gick en sväng och njöt till fullo av solen. Påväg hemåt stötte vi på Theres. De var påväg ut till huset för att jobba. Så vi bjöd in oss själva dit till eftermiddagen. Så eftermiddagen spenderades ute vid deras renoveringsprojekt. Jag fick rundvandring och så samlade jag ihop lite granris medan Daniel fick hjälpa till med att resa någon ställning. Och så hade vi picknick utomhus. Härligt!! =)

Lite bilder från dagen.

picknick-gänget. huset börjar se riktigt fint ut.


vi blev bjudna på smarrig chokladtårta.


granriset ställde jag på trappan tills vidare. Tänkte binda en krans av det senare.

När vi kom hem käkade vi middag och sen satte jag igång med brödbak. Det blev focaccia idag igen (D´s önskemål). Vi bjöd in Theres, Andreas, Lin och Lo på kvällsfika och nybakt Focacciabröd. Lin hade med sig en Tingeling-film som vi tittade på med ett halvt öga och så pratade vi om allt möjligt. Mitt i fikat ringde det på dörren. Jag blev orolig att det var grannarna och att det hade hänt något (det är ju inte så vanligt att det ringer på vår dörr). men shockade blev vi allihopa när en drös av Daniels femteklassare ropade bus eller godis utklädda och sminkade. Tyvärr hade vi inge godis hemma men de fick dela på ett paket russin! =) Glada var de iallafall...


Focaccia. Denna gång gjorde jag dubbelsats. Det blev två plåtar. En plåt gjorde jag med oliver och den andra med fetaost. Recept hittar ni HÄR!


Fikabordet dukat.


Daniel delar ut russin till sina elever... =)

Nu blir det tack och godnatt för mig ikväll. Imorgon ska jag på möte med träningscentret och så blir det resa norrut (om jag hittar en bra avgång och hinner packa, annars åker jag på tisdag morgon). Blir en tuff avslutning på arbetsveckan i Umeå med massa föreläsningar. Men helgen blir desto roligare när vi firar vår årsdag i Sundsvall. Hotellvistelse och parfotografering bl.a står på schemat. =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0