Skaldjurspaj

Jag har inte alltid tyckt om paj. När jag var yngre hatade jag äggstanning och eftersom många pajer tillagades med äggstanning blev det att jag inte åt paj. Ja, jag åt inte paj ungefär tills jag träffade Daniel. Daniel har fått mig att börja äta mycket av det som jag av gammal vana har lämnat bort eftersom jag inte tyckte om det när jag var yngre. Smaklökarna förändras hela tiden och nu äter jag det mesta. Jag säger inte att jag tycker om allt men jag smakar och provar och äter med god min. Jag har blivit förvånad många gånger när jag har tyckt om något som jag aldrig trodde att jag skulle äta igen. Här kommer recept och bilder på en skaldjurspaj som jag gjorde igår. Den blev riktigt god. Det enda som jag är lite besviken över är att räkorna blev lite sega. Är det någon som har något tips på hur man kan göra för att de inte ska bli det?



Ingredienser:

Pajdeg

200 g Vetemjöl
En nypa Salt
100 g Smör
2-3 msk Kallt Vatten
Äggstanning
2 st Ägg
3 dl Gräddfil
Ett knippe hackad färsk Dill
Salt och Peppar

"Topping"
125 g Surimisticks (ett paket innehåller 250 g)
~ 200 g Räkor
Riven ost (~150 gram eller så mycket man vill ha)
Romsås:
2 dl Cremè Fraiché
Några skedar Stenbitsrom
1 st Rödlök
Salt & Peppar

Dill och Citronskivor till garnering


Gör så här:
Tina räkor och surimisticks om de är frusna.

Blanda vetemjöl och salt i en skål. Skiva smöret i mindre tärningar och lägg ner dem i mjölet. Blanda försiktigt ihop mjölet med smöret. Använd fingertopparna eller en matberedare. Det ska bli en smulig massa. Överarbeta inte. Blir degen för torr eller för kletig, tillsätt mer smör respektive mjöl om det behövs. När degen har blivit smulig, tillsätt vattnet och rör om försiktigt så att det blir en sammanhängande deg. Plasta in degen och låt den vila i kylskåpet i cirka 30 minuter.

Kavla ut degen på ett mjölat bakbord eller tryck ut den direkt i formen. Försök få den så jämn som möjligt i formen. Jag använde en pajform med 28 cm i diameter. Nagga degen och förgrädda pajskalet i 10-15 minuter på 200-225 grader. Medan pajskalet är i ugnen kan man börja med fyllningen.

Blanda ihop äggstanningen. Vispa först äggen lätt och tillsätt därefter gräddfil, hackad dill, salt och peppar.
Skär surimisticksen i mindre bitar. Riv osten.
Ta ut pajskalet ur ugnen när det är klart och häll i äggstanningen. Häll därefter försiktigt över räkor och surimisticksen så att de blir jämnt fördelade över formen. Toppa sist pajen med den rivna osten och grädda i ugnen (200 grader) tills äggstanningen har stagnerat och pajen har fått en fin färg (cirka 30 minuter). Börjar pajen se bränd ut innan äggstanningen har stagnerat, klä formen med aluminiumfolie sista tiden i ugnen.

Blanda ihop romsåsen genom att finhacka en halv rödlök och sen röra ihop alla ingredienser i en skål. Den andra halvan rödlök kan man finhacka eller skiva och garnera pajen med.

Servera pajen med en klick romsås och garnera med en skiva citron, rödlök och en dillkvist (och eventuellt lite surimisticks om man vill).



SMAKLIG MÅLTID!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0