Utflykterna - En hel dag på sjön

Nu när jag återigen sitter i Ljusne vid Daniels dator kan jag fortsätta skriva om vår Thailandsresa. Åh, vad jag längtar tillbaka och det känns så länge sen vi var där.

Detta inlägg kommer att handla om vår heldag på sjön! Vår fisketur. Eftersom Daniel hade fyllt år inte så långt före vår resa bestämde mamma och freddi att deras present till Daniel skulle bli en hel dag med fiske. Eller egentligen var vi alla med och bestämde det. Eftersom jag fick göra mycket annat som jag ville göra tänkte jag att Daniel skulle få fiska en dag också. Tyvärr hittade vi inge flugfiske där så det blev en heldagsutflykt på havet. Vi blev ganska många som följde också. Totalt var vi 8 personer. Det var jag och Daniel, mamma och Freddi, Arne och Ya (som är bekanta till mamma och Freddi) och så Ya´s systerdotter och hennes pojkvän. Systerdottern är också extrajobbare i receptionen på hotellet. Det var även hon som målade mina naglar så fint, hon är utbildad manikyrist (eller vad det heter..).

Vi begav oss tidigt på morgonen med bil mot hamnen. Vi skulle möta upp båtägaren och besättningen klockan 9. När vi kom till hamnen var vi tvugna att åka buss ut längs en brygga för att komma till båten. Jag vet inte varför, om det var så långt att man inte skulle behöva gå med all utrustning eller om det var en säkerhetsfråga men så var det. När vi kom ut till båten mötte vi en stor båt med en ganska stor hytt och ett soldäck. Jag blev nöjd, tänkte att det här blir en skön dag! =) Med oss hade vi två thailändska pojkar som knappt kunde engelska. Då var vi lyckligt lottade att vi hade Ya och hennes systerdotter Kathew (osäker på stavningen) med oss som kunde vara tolkar.



Vi njöt ombord i det fina vädret. Efter kanske en halvtimme gick jag och mamma upp på soldäcket för att ligga och sola. Jag klättrade upp först och när jag kom upp försökte jag stå upp, men det gungade så häftigt att jag tappade balansen och föll mot golvet. Jag blev lätt illamående men låg ändå kvar och njöt av solen i fulla drag. =) Men till slut kunde jag inte ligga kvar för det gungade otroligt mycket där högt uppe på soldäck. Vi klättrade ner igen och jag gick och la mig på bänken in i hytten.


Så här låg jag resten av resan.
Och jag som inte ens brukar bli sjösjuk. Jag fattar inte vad som hände. Det gjorde inte mamma heller. Det var riktigt jobbigt iallafall, och tråkigt också. Jag fick ligga och se på hur roligt alla andra hade, och jag förstörde Daniels fiskeresa.
Nåja, jag var iallafall inte enda som mådde illa. De två thailändska tjejerna som vi hade med oss kastade upp över bord båda två. Men de fortsatte att stoja och ha roligt mellan gångerna. Jag kanske också borde ha gjort det så kanske jag inte skulle ha mått så dåligt hela resan.

Fisket på båten bestod av att vi trollade på väg ut. Vilket betydde att fisket skötte sig själv och killarna satt och drack öl och pratade strunt.. =) Jag tror Daniel var lite missnöjd med det eftersom han inte tyckte att det var fiske. Men det blev bättre! Efter en evighet (enligt mina mått mätt) stannade vi och då fick de fiska bottenfiske med en nylonlina. I.o.m. att jag inte var ute på däck och kunde utöva det själv vet jag inte riktigt hur det gick till. Men jag tror att de hade något tungt på änden av linan som gjorde att linan sjönk till botten och så satt de och höll i linan med händerna, kände när det nappade och drog då upp linan. Det nappade bra, och jag tror att alla fick fisk men de fick också skavsår i händerna av att dra upp nylonlinan.
Lite bilder...






Daniel fick två på en gång... =)

När de hade fiskat klart började thai-pojkarna att tillreda lunch åt oss. De var lite "alltiallo", kapten, fiskare och kockar. De hade tillagat "Fried rice" och kokat och stekt några av fiskarna som vårt sällskap hade fiskat upp under dagen. Tyvärr var jag för illamående för att kunna få i mig någon mat. Men det såg väldigt gott ut alltihopa. De hade även skurit upp ananas och vattenmelon som vi åt under dagen. Allt ingick i priset som vi betalade för turen.

När vi vände och började köra igen började det också nappa på trollingen. Eftersom det var Daniels present hade han fått äran att dra upp den första fisken. Men det var inte bara en fisk på, det var tre små stackars tonfiskar som hade nappat. Jag tror att han hade ändrat åsikt efter att han hade dragit upp dem för då var han mycket lyckligare... ;)





Vi stannade även till för att bada en stund. Då kände jag mig lite bättre och tänkte att jag kanske mår bättre också om jag badar i vattnet en liten stund så jag hoppade i tillsammans med alla andra tjejer. Jag tror ingen av killarna vågade hoppa i. Men vi hann inte vara i vattnet i många minuter innan någon vrålade "Jellyfish". Alla försökte ta sig upp så fort som möjligt men kathew hann ändå bränna sig på någonting. Dock verkade det inte så farligt, hon fick lite brännblåsor som såg ut ungefär som att man hade brännt sig på en brännässla. Dock kan jag tänka mig att det bränner mera. Jag hann också se den från båten och den var stor och rosa. Väldigt obehagligt, men jag tror inte att den var dödlig. Det sägs att de farligaste ser man knappt.

Jag fortsatte att vara lätt illamående men jag klarade mig hela vägen hem utan att kasta upp. Men när vi kom till hotellet hann jag inte till hotellrummet utan fick springa till toaletten på bottenvåningen för att kasta upp. Jag undrar om det var en blandning av sjösjuka, vätske- och matbrist som gjorde det. Jag sov några timmar och på kvällen var jag på benen igen även om jag inte mådde så bra. Vi blev inbjudna till Ya´s restaurang där vi hade en grillkväll och hennes kock tillsammans med grabbarna tillredde fiskarna sällskapet hade fångat under dagen.


Hela sällskapet till bords...


Tonfiskarna blev grillade med vitlök...


Mammas fångst, spana in tänderna... =) Denna fisk fick ett chilitäcke..


Mamma fick också äran att börja på denna fisk...


Någon av fiskarna blev kokt och en soppa, som var mycket stark, tillreddes...

En mycket lyckad dag trots sjösjuka... Jag kunde ju iallafall vara upp på benen ibland och fotografera fångsterna, även om jag direkt fick lägga mig ner igen efteråt...

Kommentarer
Postat av: sabsa

nå, nu vet du i alla fall hu jag känner var och varannan gång jag e på en båt:P Det tar otroligt sjukt att bli bränd av en manet för det lyckades ju jag också med i Thailand. Det sved länge,länge...

2010-05-25 @ 19:42:07
URL: http://sabsa.blogg.se/
Postat av: Linda

Jo, jag lider faktiskt med dig! Det var int roligt alls.

2010-05-25 @ 20:07:11
URL: http://lindasgottochblandat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0