Pasta med köttfärssås

Spagetti och köttfärssås är en rätt som jag är uppvuxen med. Vi åt den så ofta, så när jag som student flyttade till Umeå vägrade jag att göra någon form av köttfärssås, för jag var så trött på det! =) Men det var en rätt som vi alla i familjen åt, det gick fort och det var en bra uppladdning när vi åkte runt på alla idrottsevenemang, så inte konstigt att det blev ofta.

Nu efter 4 år i Umeå börjar jag kunna äta köttfärssås igen och nu när jag var i Finland på semester gjorde mamma köttfärssåsen som jag är uppvuxen med....Och det var SÅ GOTT!! =)

Här kommer
en variant av mammas köttfärssås som vi åt till middag idag!



Ingredienser:
Pasta
400 g köttfärs
1 st stor gul lök (eller 2 små)
1 st köttbuljongtärning
cirka 1 msk vetemjöl
1-2 dl vatten
Ketchup, chilisås, salt och peppar
Gör så här:
Hacka löken och fräs i en stekpanna eller kastrull. Tillsätt köttfärs och bryn. Strö över vetemjöl, smula buljongtärning över färsen och häll på vatten. Håll koll på hur tjock sås ni vill ha. Smaka av med ketchup, chilisås, salt och peppar. Låt såsen småkoka i några minuter så att sen inte får en mjölig smak. Servera med någon form av pasta. Hemma hade vi alltid spagetti till, men idag när jag gjorde hade vi ingen spagetti hemma så det blev Fusilli istället. Smaklig måltid!!


Här serverat med tomatklyftor och keso (=grynost i Finland)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0