Helgen som gick..

...har varit mysig men ångestladdad! I fredags åkte jag med tåg till Gävle för att möta upp mina nyfunna vänner från Gävle-kursen. Vi skulle ha pyjamasparty och tentaplugga in i det sista. Vi sov hos en av tjejerna som bor i Gävle för det går ingen lokaltraffik till Gävle så tidigt en lördag morgon.
Först möttes vi upp på tågstationen för att knalla in till stan och äta middag. Det blev stenugnsbakad pizza! Mycket god. :) Sen gick vi iväg mot hennes lägenhet där vi skulle plugga hela kvällen. Vi hade laddat upp bra med vin, salta pinnar och godis! Det var trevligt men vad vi kämpade. Vi satt med samma teorier coh modeller hela kvällen. Det ville bara inte klarna för oss. Och vi hade alla problem med samma modell/teori. Vi kunde inte reda ut skillnaden mellan två teorier. Den ena är grunden och den andra har utvecklats ur den. Men vi såg ingen skillnad. :D
Jaja, till slut gav vi upp och gjorde oss klara för natten. Vi sov dåligt alla tre. Jag tror att det var för att rummet var så fyllt av ångest att man inte kunde slappna av. Väckning klockan halv 7 och så käkade vi frukost i lugn och ro. Sen gjorde vi oss klara och så knallade vi ner mot högskolan, alla tre med tunga väskor.
Vi skrev tentan på två timmar ungefär. Det var de mest oroliga två timmar jag har suttit i en tentasal, och då var det inte inom mig det var oroligt utan tentavakterna kunde inte sitta still och vara tyst. Det var sån oordning och oorganiserat alltihopa. De gick fram och tillbaka, pratade med varandra, pratade med asiaterna som skrev tenta, sprang och ringde lärare o.s.v Sen när det nästan hade lugnat ner sig började de anklaga en asiatisk tjej för fusk så då blev det liv kring det. När det hade lugnat ner sig (till slut fick hon gå tillbaka och fortsätta skriva) satte sig en av vakterna bakom mig och började sörpla kaffe!! Och inte nog med det så kom en till av damerna dit och så började de viska mellan varandra. Jag höll på att bli galen!

Hur som helst, tentan gick okej! Så jag är jättenöjd med det jag skrev för innan hade jag en känsla att jag inte kommer att kunna svara på en enda fråga. Hemsk känsla! Det var länge sen jag kände så inför en tenta. Men jag skrev på alla frågor och nu är det upp till lärarna att rätta och ge mig godkänt. =)
De har lite annat system där. Istället för U, G och VG som i Umeå har de flera betygssteg och t.o.m. 2 underkända steg. Ett när man är väldigt nära godkänt. Då räcker det tydligen med nån inlämningsuppgift så kommer man upp till första godkända nivån. Sen den andra är omtenta!
Jag tycker det är bra med många betygssteg. Jag tycker att det är fel att en som har 60% rätt får samma betyg som en som har 79% rätt på tentan! Det är ju aldrig nån som kollar poängen från tentan, men de lär ju kunna olika mycket för det är så stor skillnad!!

När alla hade skrivit klart gick vi iväg in till stan för att äta lunch och vänta på tåget. Denna gång blev det asiatiskt. Jag åt stekta nudlar med kyckling och de andra åt vårrullar med ris. Vi var alla mätta och belåtna efteråt. När vi hade ätit klart gick vi en sväng på stan men det var ingen njutning med allt bagage så vi satte oss på ett café och väntade resten av tiden. Vi pratade, skrattade och tittade på folk som gick utanför. =)
När klockan började närma sig gick vi mot tågstationen och inväntade tåget. Vi tog ett tåg mot Ljusdal där jag och en av tjejerna klev av i Kilafors och den sista åkte hem till Bollnäs. Vi som klev av i Kilafors blev upphämtade av hennes pojkvän och så fortsatte vi med bil mot Sundsvall. =)

I Sundsvall väntade Daniel som hade gått på fiskemässa hela dagen! Han var på väldigt bra humör, självklart för att han hade inhandlat en massa fiskesaker och till ett mycket bra pris enligt honom. Han pratade om att han hade sparat nästan 50% jämfört med om han skulle ha köpt på Internet. Det låter ju bra. :)
Middagen hos svärföräldrarna började med att vi skålade i Champagne! :) Eftersom de inte var med när vi gjorde det i Thailand så anordnade de en ny champagneskålning för att fira förlovningen. :) Vi åt en mycket god trerätters middag med avokado och skagentoast till förrätt, potatiskroketter, svampsås och ryggbiff till middag och glass + kaffe till efterrätt.
På kvällen blev det film. Vi såg Star Trek. Daniel och hans en kompis satt som två små barn och blev överlyckliga så fort "Spock" gjorde sin "hälsning" "Live Long and Prosper" samtidigt som han höjde handen och särade på fingrarna så att lill- och ringfingret böjs åt ett håll medan de andra tre böjs åt ett annat håll. Det är tydligen välkänt... ;) Jag kan göra "hälsningen" med vänsterhanden men inte med höger. Konstigt!

På söndag var vi en sväng via Birsta City. Det blev mest fönstershopping men köpte 2 linnen iallafall. När vi gick runt kom vi till ett live-uppträdande. Det visade sig att Reza från idol var där och uppträdde. Det var så tråkigt för det var så få människor som var där och kollade. Men jag kan säga att hon har lika fantastisk röst i verkligheten som hon har på tv. ;)



På Birsta City träffade vi även Daniels en kompis. Det är så roligt hur liten världen är, för denna tjej är kusin med min kusins fru! =) Vi pratade en stund och sen gick vi vidare med lovorden att vi skulle ta en fika i sommar.
Efter shoppandet åkte vi hem, packade ihop och åkte ut till Alnö. Där fick Daniel fiska en halvtimme och sen åkte vi till sommarstugan där vi blev bjudna på grillspett och sallad. Till efterrätt fick vi kaffe och glass med varma blåbär. Mums!
När vi hade plockat undan ringde mina gamla klasskompisar som har varit i Uppsala på "Kostbollen" i helgen och berättade att de var i Gnarp. Så då packade vi ihop och åkte in till stan igen där jag fick säga hejdå till Daniel och så åkte jag norrut med gänget från Ume! :) Tyvärr hann vi inte så långt för de åt middag på Ikea i Birsta. Resan gick bra och det var skönt att komma hem igen efter ännu en vecka borta!
Tyvärr blir det väl inte att vara här så länge för ska åka hem till Finland i veckan. =) Ska föra över Hondan som fortfarande har vinterdäck på och sommardäcken befinner sig i Finland och så ska jag hälsa på alla nära och kära som jag inte har sett på väldigt länge!!

Nu ska jag sätta fart och börja göra någonting vettigt...som att boka båtresa till Finland t.ex.! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0