Thailandsresan - Maten

Maten i Thailand var helt fantastisk.. Det tyckte iallafall både jag och Daniel. Jag gillar lite sting på maten men det får inte bli för starkt! I Thailand var det mesta starkt men jag lyckades ändå hitta många rätter som inte var alltför starka. Och så har de en "sås" med chilifrukter på bordet så man får själv välja hur stark mat man vill ha. Men jag undvek vissa rätter när mamma och freddi varnade att de var starka. Eller de varnade inte mig utan de berättade för Daniel vilka som var starka och då visste jag att jag skulle undvika dem. ;) En sak som ni ska ha i åtanke om ni åker till Thailand och ska äta stark mat är att starkt på en turistrestaurang är typ lite eller max medium på en lokalrestaurang i styrka. Så om ni går och äter på lokala ställen var försiktiga med hur starkt ni beställer!! :)

Några favoriträtter för mig var Pad Thai och Fried Rice, som vi åt till lunch ganska ofta. Det är enkla rätter med nudlar respektive ris som är stekta med grönsaker. Dessutom gillade jag Alla möjliga rätter med Cashewnötter... Jag gillar även Thaimat för att de har så mycket grönsaker i de flesta rätterna, och de är snabbt stekta så krispigheten finns kvar.... MMMmmm!! =)
Daniels favoriträtt blev Panang i alla dess former. Som jag har nämnt tidigare köpte vi även hem Panangcurry och limeblad för att vi skulle kunna göra det hemma. Vi har testat göra det hemma också... Resultatet kan ni läsa om här.

Lite matbilder...


En dag firade vi en av tonårstjejerna som fyllde 17. Fantastiskt fin tårta, och rosorna är gjorda av grädde!! och färgade med karamellfärg...


Efter vår dag på sjön kom vi hem med en hel del fisk som blev vår mat på grillfesten på kvällen.



Sista kvällen fick Daniel följa med vår favoritkokerska in i köket och lära sig göra Panang. Här serverar han blivande svärmor... ;)


En dag delade vi på lite pizza till lunch. Det var den saltaste maten vi hittade. Och saltbrist tror jag vi alla hade ibland. Här matar mamma mig medan receptionisten Kathew fixar mina naglar. =)

Tyvärr hade vi inte tagit några fler matbilder. Jättetråkigt tycker jag nu i efterhand men man lär sig av sina misstag! Nästa gång ska jag fotografera alla mina maträtter... ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0