Köttfärslimpa med potatismos och rårörda lingon

Idag fick jag ett samtal av min kära fästman att han var sugen på köttfärslimpa. Så det blev dagens middag. Dock är det ingen köttfärslimpa från grunden utan en fuskvariant som jag tycker är jättegod. =)

Ingredienser:
400 g köttfärs
2-3 dl gräddfil
1 påse fransk löksoppa
1-2 st ägg
Gör så här:
Blanda löksoppspulvret med gräddfilen och låt svälla cirka 10 minuter. Rör sedan ner köttfärsen och sist ägget/äggen.
Smöra och bröa en ugnsfast form. Fyll formen med färsröran, strö över lite ströbröd och grädda mitt i ugnen i cirka 30-40 minuter på 200 grader. Tiden varierar beroende på hur tjock färsen är (hur stor form man har). Servera med potatismos, lingonsylt/rårörda lingon och sallad.



*Jag kryddar inte köttfärslimpan med något annat eftersom jag tycker att löksoppspulvret har så bra smak. Istället brukar jag krydda upp potatismoset med salt, peppar och eventuellt någon annan krydda om man vill.

* Salladen består av: Isbergsallat, purjolök, tomat, paprika och gräslök.
* Även en klick keso hade jag på min tallrik idag.
* Och en halv ciabatta serverades till




Köttfärslimpa med potatismos, rårörda lingon, sallad och bröd.


Middagen avnjöts i solskenet på balkongen. Bordet fick vi begagnat av Daniels mamma från Sundsvall i helgen. Tack så mycket! Det var inte för stort!! =)

Kommentarer
Postat av: Jens

Nice, jag är sugen på att testa köttfärslimpa. Men var har du senapen? Jag har med stor framgång testat det då jag gjort den rätten =)

2010-06-01 @ 23:31:49
Postat av: Linda

Jag får testa det nästa gång! :) Så får du ta och testa denna och säga vad du tycker. Det är inte krångligt alls och det sköter sig själv i ugnen. Det går säkert att blanda senap i detta recept också! =)

2010-06-02 @ 10:47:04
URL: http://lindasgottochblandat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0